Falkenbergs FF spelade under lördagen sin första träningsmatch för säsongen borta mot HBK på Söndrums IP. FFF fick en tuff start med två insläppta mål under första kvarten men spelade upp sig och gjorde summa summarum en fullt godkänd insats.
– Det var ömsom vin och ömsom vatten, men sett till helheten är jag nöjd. Vi gjorde jobbet, säger FFF:s huvudtränare Christoffer Andersson.

HBK tog ledningen efter sex minuters spel då Mikael Boman nickskarvade in ett inlägg. Knappt tio minuter senare utökade HBK ledningen. Ett inspel från höger stöttes in i mål. Där var inte försvarsspelet hundraprocentigt. FFF arbetade sig in i matchen och började skapa målchanser. Adam Eriksson hade till exempel ett jätteläge, men sköt över och Linus Borgström som hade ett avslut som smet utanför stolpen. HBK ledde med 2-0 i paus.

FFF gjorde två byten i paus. Oskar Christiansson och Umar Bala Muhammed bytte då av Robin Hofsö och Adam Eriksson. Gulvitt inledde piggt i andra halvlek och skapade direkt en stor möjlighet. Oliver Hintsa blev ren men lyckades inte hålla skottet under ribban. Där var det mycket nära en gulvit reducering. Det var böljande spel, men FFF tillät inte HBK att skapa något av värde. Halvleken präglades av många byten. Publiken fick se en hel del unga spelare äntra planen. William Borgryd, Serhat Akgun, Jonatan Falk, Melker Larsson, Elliot Hintsa och Lucas Sibelius fick alla speltid och gjorde bra ifrån sig. Andra halvlek förblev mållös. FFF:s unga lag stod upp bra men lyckades inte spräcka nollan.

– Det var ömsom vin och ömsom vatten. Vi tog oss ju längre matchen gick. I starten hamnade vi lite fel i några positioner i inläggsfasen i eget straffområde. Där kunde vi haft lite bättre attityd och vi gav bort några hemska omställningslägen. Offensivt började vi hitta lite kombinationer. Vi kom till lägen, tyvärr blockades en del eller blev inte hundraprocentiga målchanser. Men vi var där vid flertalet tillfällen. I perioder såg det bra ut. Som helhet är jag nöjd, för vi gjorde jobbet. Det var vissa skönhetsfläckar, men det visste vi ju, och Halmstad är ett rejält lag. Men det såg spännande ut. Grabbarna tog sig rejält i attityden. Det var flertalet spelare som gjorde bra insatser, säger huvudtränare Christoffer Andersson och fortsätter:
– I andra halvlek gjorde vi en hel del byten. Oskar kom in och gjorde massa fina aktioner och var jobbig att möta för försvararna. De unga killarna gjorde bra ifrån sig, som William som kom in som vänsterback och var mogen i sitt spel. Även spelare som fick lite mindre speltid, som Serhat och Jonatan, gjorde det bra. Attityden hos spelarna blev mycket bättre under matchen. Det finns massor av positiva grejer och några negativa saker att ta med sig.
Frågan är om vi har sett ett yngre FFF-lag än det vi hade i slutet av matchen?
– Jag lekte lite med medelåldern på truppen igår kväll och fick den till 22 år. Det var väl Adam som drog upp den lite, ler ”Chrisse”.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Gabriel Johansson, Tim Stålheden, Adam Eriksson – Linus Dahl, Melker Nilsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö.
Avbytare: Nadeem Omar (mv), Umar Bala Muhammed, Rasmus Fridolf, Lucas Sibelius, Melker Larsson, Oskar Christiansson, Elliot Hintsa, William Borgryd, Jonatan Falk, Serhat Akgun.