BK Astrio
FFF knep en fin 1-0-seger mot Tvååkers IF efter ett delikat frisparksmål signerat Nils Bertilsson.

FFF inledde svagt. I första halvek hände inte mycket. TIF skapade några målchanser men kunde inte överlista stabile Anton Andersson. Efter första halvlek kom FFF in i matchen på ett annat sätt. Rasmus Andersson och Isaac Shears byttes in i paus och gav FFF energi. Det gjorde också Lucas Sibelius, som byttes in tidigt i andra halvlek. I 64:e minuten fick FFF ett finfint frisparksläge och Nils Bertilsson dundrade in bollen via ribban. Melker Larsson och Gabriel Johansson kom in och gjorde även de fina inhopp. FFF gjorde ingen klockren insats men vann med 1-0, försvarade sig fint och ryckte i tabellen.

– En underbar 1-0-vinst på bortaplan och ett bortafacit under våren som är bra men det var ingen bra match. Jag är otroligt glad över att vi klarade hitta energi att ta oss från en bedrövlig första halvlek till att ändå skapa en kontroll på matchen i andra halvlek. Sedan försvarade vi oss till tre pinnar. Insatsen kan vi lägga åt sidan just nu och glädjas åt en derbyseger och tre goa poäng innan vi tar sommaruppehåll, summerar huvudtränare Christoffer Andersson.

Vad pratade ni om i paus?

– Mod och  att komma i gång och ta ansvar utifrån bollaktioner och att inte stressa med bollen som vi gjorde i första halvlek. Vi förändrade lite genom två byten och hade en lite annan formation offensivt. Det gjorde att vi fick lite mer kontroll. Vi hade fler situationer på offensiv planhalva genom att skapa frisparkar. I första halvlek fick vi försvara och tog oss inte in in. Vi hade ett djupledsspel och en bollbehandling som inte fungerade. Men det var en styrka av laget att lyfta sig. All eloge till de som kom in och förändrade matchbilden, för det gjorde flera av dem. Lucas, Isaac och Melker gjorde bra grejer och ”Gabbe” kom in och städade. Vi gick ner på en fembackslinje och gav oss kontroll i sista fasen.

Hur tänkte du med de tidiga byten?
– Det är slutet av en vårsäsong. I förra matchen funderade jag på om jag skulle ha gjort fler byten. Första halvlek såg inte bra ut och att få ner Godwin Aguda på innermittfältet kände jag kunde vara en bra lösning så som matchen var. Det blev mycket andrabollsspel och de spelade djupledsspel. Han och Melker hade energin för att springa upp och ner. Vi fick in ett fräscht forwardspar som fick chansen att göra avtryck.

Vad säger du om målet?
– Det var en fantastisk frispark. Nils har en jättefin vänsterfot. Jag visste att han hade det i sig. Det var skönt att han knorrade dit den. Sedan gjorde han en bra match också. Framförallt i andra halvlek visade han att han pondus i sitt passningsspel och kontroll med bollen. Han hade en del fina uppspel. Det var skönt att se.

Vilka andra tycker du förtjänar extra beröm idag?
– I första halvlek var vi svaga. Jag tycker att Oskar såg fin ut i första halvlek och Nils gjorde en ganska bra match generellt. Sedan var det en del som växte sig in i matchen i andra halvlek och tog för sig mer och mer. Jag tycker definitivt att de som kom in gjorde skillnad i matchen. De gav energi till laget och påverkade matchen till en seger.

Hur skönt är det att gå på uppehåll med en vinst?
– Otroligt skönt. Du får inget gratis i fotbollsvärlden. Vi fick lägga all energi vi hade för att få tre poäng. Det handlar om att kunna vinna matcher på olika sätt. Idag var vi inte bra. Tvååker skapade mer än oss och vi hade problem med bollbehandlingen. Att kunna ta tre poäng då är en otrolig styrka. Det är jätteskönt att kunna gå på ledighet och samla energi, säger Christoffer Andersson.