IF Centern
Falkenbergs FF körde över Åtvidabergs FF på Kopparvallen och vann med 4-0. Siffror som kunde ha varit ännu större. Robin Hofsö (2), Oliver Hintsa och Kwame Kizito levererade målen.

FFF var det bättre laget i första halvlek och var helt klart närmast ett ledningsmål, men fick inte hål på ”Åtvid” under de första 45 minuterna. Samtidigt tilläts hemmalaget inte skapa något av värde. Matchen var därmed mållös efter första halvlek. Bara tre minuter in i andra halvlek var Robin Hofsö på rätt plats i straffområdet och utnyttjade ett svagt målvaktsingripande. FFF var i ledning och fick också en drömstart på andra halvlek.

I 56:e minuten slog Wilhelm Ärlig en klockren, öppnande passning till Oliver Hintsa som höll i bollen innan han distinkt prickade in den i nät. FFF fortsatte att trycka på framåt och skapade målchans efter målchans. Med 20 minuter kvar av ordinarie tid gjorde FFF ett dubbelbyte. Linus Dahl och Sewen Emilov bytte av Lucas Sibelius och Godwin Aguda. Fem minuter senare dödade FFF matchen. Pigge inhopparen Sewen Emilov serverade Robin Hofsö öppet mål fram till 3-0! I 78:e minuten var det dags för nya byten. Gabriel Johansson, Kwame Kizito och Nadeem Omar kom in istället för Robin Hofsö, Tim Stålheden och Tim Erlandsson, som fått en känning i ljumsken. Nadeem Omar fick göra en räddning i seriedebuten och uppträdde stabilt. En annan inhoppare, Kwame Kizito, skulle komma att leta sig in i målprotokollet. I 90:e minuten fick han bollen av Wilhelm Ärlig i straffområdet och dunkade in sitt första seriemål för säsongen. Bland annat Sewen Emilov och Wilhelm Ärlig hade lägen till fler mål, men det stannade vid 4-0 och det är ett resultat som FFF är mycket nöjt med!

– Detta var skönt. Generellt så var vi så pass mycket bättre än dem. Man vet aldrig när tiden tickar på och man inte får det förlösande målet men det kändes som att de fick det jobbigare och jobbigare. Vi skapade mängder av chanser. Det var inget snack idag. Det känns som att vi blir bättre för varje vecka som går, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Ändå i första halvlek var vi så pass mycket bättre än dem. Jag tycker inte att de var farliga någonstans. Vi var disciplinerade i vårt försvarsspel och det var många  lägen som var nära, nära. Vi gjorde en bra första halvlek där vi var det lag som gick framåt fullt ut. Det är där vi vill vara.

Målet direkt i andra halvlek var förlösande.
– Det är det alltid. Det var en fast situation som vi tränat på. Det kändes skönt. Vi vet att vi är bra på fasta och har inte släppt in något där. Där har vi varit noggranna i hur vi har jobbat. Det ger resultat. Hade vi haft mer utdelning under de första elva matcherna hade vi kanske gjort tre-fyra mål till på fasta situationer.
Han tycker också att det var skönt att Robin Hofsö fick göra två mål och nu står på fem totalt i division 1 södra.
– Alla där framme behöver självförtroende och de får det i en sådan här match. Vi fick in Kwame som gjorde mål och Sewen kom in och gjorde assist och borde kanske gjort några baljor. Men han gjorde väldigt bra grejer och var kvick och noggrann i sitt passningsspel. Han satte folk i bra lägen genom det han är skicklig på. Det var kul att se, säger Chrisse”.
Viktigt var också att Kwame Kizito hittade målet igen.
– Målet betyder mycket för Kwame. Nu kändes det verkligen som att vi kunde ge honom tid på planen. Det är viktigt att vi skapar chanser och att vi gör mål.

Han anser att Nadeem Omar var stabil i sitt inhopp.
– Nadeem tog något avslut och gjorde det jag förväntade mig. Han är skicklig med bollen.
Tim Erlandsson gjorde tummen upp efteråt och skadan verkar inte vara av allvarlig karaktär.
– Det var något litet med ljumsken. Hade det varit prekärt läge hade han kanske fortsatt, säger Christoffer Andersson.
FFF höll återigen nollan och vann återigen borta efter att ha gjort fyra mål i andra halvlek.
– Superskönt! Vi släpper inte till det vi gjorde i början av säsongen. Samtidigt är det läropengar som vi har fått till oss i gruppen. Vi har blivit mycket noggrannare och är mer solida defensivt. Vi bjuder inte på något onödigt.
Och nu blir det en skön hemresa?
– Det blir det. Det var en go seger och en bra utförd prestation av grabbarna. Utan snack var det tre solklara poäng, säger huvudtränaren.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Lucas Sibelius, Melker Nilsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö.

Foto: Lollo Skagerfält