Ljungskile SK
Äntligen väntar en hemmamatch på Falcon Alkoholfri Arena. Imorgon eftermiddag gästas vi av Tvååkers IF. Nu kan ni läsa programbladet och ta del av motståndarkollen inför derbyt.

I programbladet kan ni läsa intervjuer med nye anfallaren Hugo Tilly, som är redo för hemmadebut, och Tvååkers IF:s huvudtränare Pierre Krantz samt ta del av laguppställningar och annan intressant info inför matchen. Nu är det dags att läsa på lite mer om lördagens motståndare.

Historia:
Tvååkers IF bildades av Joel Svensson den 15 april 1920. Detta gör TIF till den näst äldsta aktiva fotbollsklubben i Varberg bakom Varbergs GIF. Under sina första tio år spelade man endast vänskapsmatcher mot andra tätortsklubbar i Halland. Under 30-talet låg man i division 5 där man som bäst slutade på tredje plats. Det gick bättre på 40-talet då man lyckades ta sig till division 3, vilket idag motsvarar division 1. De närmaste femtio åren skulle man vara en stabil division 4-klubb. Efter milleniumskiftet började TIF klättra uppåt i seriesystemen och 2015 gick man upp i den tredje högsta serien i Sverige – 72 år sedan senaste gången. Sedan dess har man varit en stabil Ettan-klubb där man som bäst slutat trea.

Fem senaste inbördes möten:
TIF – FFF 0-1, Ettan Södra 2024
FFF – TIF 2-2, träningsmatch 2024
TIF – FFF 0-2, Ettan Södra 2023
FFF – TIF 3-0, Ettan Södra 2023
TIF – FFF 1-2, Ettan Södra 2022

Nyförvärv under sommaren:
Olle Johansson, Örgryte IS
Lukas Paulsén, IFK Göteborg
Max Johnsson, Laholms FK
Pontus Carlsson, Halmstads BK (lån)

Spelare som lämnat under sommaren:
Emil Zander, Tofta IF
Albin Svensson, klubb ej klar
Elliot Hintsa, klubb ej klar
David Danielsson, klubb ej klar
Tim van Assema, Lindome GIF
Adam Söndergaard, Lindome GIF

Spelare med FFF Kopplingar:
Mohammed Ahmadi. Fostrad i FFF, elva A-lagsmatcher i den gulvita tröjan.
Pontus Carlsson, tio matcher i FFF.

Flest mål i Ettan Södra 2024:
1. Oliver Brynéus, 7 mål
2. Oskar Ruuska och William Nilsson, 2 mål
3. Noah Johansson, Mohammed Ahmadi, Isak Wiman och Lukas Paulsén, 1 mål

Flest assist i Ettan Södra 2024:
1. Oliver Brynéus, 4 assist
2. Noah Johansson, 3 assist
3. Felix Gustafsson, 2 assist

Tränare:
Tvååkers IF:s tränare heter Pierre Krantz. Han är nu är inne på sitt fjärde år som huvudtränare för klubben. Innan han tog över Tvååkers IF var han tränare i en säsong för division-2 laget Stenungsunds IF, där han slutade på en tredjeplats. Han har tidigare även tränat Utsiktens BK, Sävedalens IF, Lindome GIF, IF Väster och Fässbergs IF.

Sammanställning: Emil Sahlin

Glöm inte att säkra biljetter till detta heta derby! Det gör ni med fördel HÄR.