Ariana FC
Redan klockan 13.00 imorgon möter FFF Ljungskile SK på hemmaplan. Nu kan ni läsa programbladet och motståndarkollen för matchen.

I programbladet kan ni läsa en intervjuer med FFF:s poängspelare Godwin Aguda samt Ljungskile SK:s nye huvudtränare Joakim Jensen. Ni kan också ta del av laguppställningar och annan intressant info inför matchen. Nu är det dags att läsa på lite mer om lördagens motståndare:

Historia:
Den 16 maj 1926 träffades 38 grabbar vid ett sågverk i tätorten Ljungskile. Målet var att bilda en idrottsklubb. Målet genomfördes och samma dag bildades Ljungskile Sportklubb. Klubben skulle från början spela i blått och vitt vilket föregångaren IFK Ljungskile hade gjort, innan man såmåningom ändrade till sina idag klassiska grönvita ställ. Klubben är mest känd för sin snabba klättring genom seriesystemen under 90-talet då man gick från att spela i division 5 1990 till att spela i Allsvenskan sju år senare. LSK har totalt två säsonger i Allsvenskan samt 18 säsonger i Sveriges näst högsta division på meritlistan.

Inbördes möten:
LSK – FFF 1-1, Ettan Södra 2024
LSK – FFF 1-1, Ettan Södra 2023
FFF – LSK 0-3, Ettan Södra 2023
LSK – FFF 0-3, Ettan Södra 2022
FFF – LSK 2-1, Ettan Södra 2022

Nyförvärv under sommaren:
Ronald Mukiibi, Utsiktens BK (lån)
Niels Lellouch, Michigan Stars FC
Isaac Shears, FFF (lån)
Adrian Helm, US Lecce

Spelare som lämnat under sommaren:
Mustafa Omran Saleh, Örebro Syrianska IF
Sam Wardrop, klubb ej klar
John Thomas Kamara, Sandvikens IF
Erik Westgärds, Gais (lån avslutat)

Flest mål för Ljungskile i Ettan Södra 2024:
1. Lukas Lindholm Corner (5)
2. Jesper Zetterlund (3)
3. Jonathan Liljedahl och Semir Bosic (2)

Flest assist för Ljungskile i Ettan Södra 2024:
1. Jonathan Liljedahl, Lukas Lindholm Corner och Muhammad Abdallah Hussain (2)
2. Adrian Helm, Filip Ambroz, Isaac Shears, Jesper Zetterlund, Nuha Jatta och Samuel Ohlsson (1)

Senaste fem bortamatcherna:
Torn – Ljungskile 1-0
Trollhättan – Ljungskile 1-1
Eskilsminne – Ljungskile 1-0
Norrby – Ljungskile 3-0
Ariana – Ljungskile 2-1

Spelare som haft FFF-kopplingar:
Isaac Shears, tillhör FFF men nu på lån hos Ljungskile.
Oskar Lindberg, 37 seriematcher i Ljungskile och nu i FFF.
Linus Dahl, 120 seriematcher för Ljungskile och 57 matcher i FFF.
Johannes Vall, fostrad i FFF med 189 matcher i FFF. 29 seriematcher för Ljungskile.
Johan Svahn, fostrad i FFF med 139 matcher i FFF. 59 seriematcher för Ljungskile.
Lord Ofosuhene, tre matcher i FFF och en seriematch i Ljungskile.
Tobias Johansson, 16 matcher i FFF och fem seriematcher i Ljungskile.

Tränare:
Ljungskiles tränare heter Joakim Jensen. 50-åringen tog över jobbet som huvudtränare för drygt en månad sedan, efter att dåvarande tränare Erik Lund Fahlén lämnat. Jensen kommer senast ifrån att vara tränare för Ljungskiles U16-lag. Han har tidigáre tränat klubbens damlag samt varit huvudtränare för IK Gauthiod och IFK Uddevalla. Han har även spelat för klubben mellan 1996 till 1998 – under sin spelarkarriär som sträckte sig från 1992 till 2012. Det blev bland annat spelat 16 allsvenska matcher för Hammarby samt en cuptitel och två ligatitlar med finska HJK Helsingfors.

Sammanställning: Emil Sahlin

Kom och stötta FFF till en ny viktig triumf på hemmaplan i Ettan Södra! Ni köper era biljetter här. Det råder väskförbud på matchen.