Eskilsminne IF
Klockan 16.00 på söndag möter FFF Ariana FC på hemmaplan. Nu kan ni läsa programbladet och motståndarkollen för matchen.

I programbladet kan ni läsa intervjuer med FFF:s skicklige mittfältare/anfallare Rasmus Andersson samt Ariana FC:s nye huvudtränare Besnik Llazani. Ni kan också ta del av laguppställningar och annan intressant info inför matchen. Nu är det dags att läsa på lite mer om söndagens motståndare:

Historia:
Ariana FC bildades den 29 augusti 2015 och grundades av spelare med afghanskt påbrå. Klubbnamnet Ariana kommer ifrån vad grekerna kallade Afghanistan under tiden då landet var en del av det persiska riket. Klubbmärket har färgerna svart, grön och röd (som är starkt associerat till Afghanistan) med två persiska lejon stående över en fotboll. Klubben har helröda hemmaställ och helsvarta bortaställ. På planen skrev man historia när man som första lag i svensk fotbollshistoria gick upp sju serier i rad. I år gör man sin andra säsong i Sveriges tredje högsta division.

Inbördes möten:
Ariana – FFF 0-2, Ettan Södra 2024
Ariana – FFF 1-1, Ettan Södra 2023
FFF – Ariana 2-1, Ettan Södra 2023

Nyförvärv under sommaren:
Ovays Azizi, Hilleröd Fodbold
Saber Azizi, IFK Klagshamn
Roman Zadran, Parma FC
Sadmir Zekovic, BK Olympic

Spelare som lämnat under sommaren:
Dino Mesic, IFK Malmö

Flest mål för Ariana i Ettan Södra 2024:
1 Ahmed Awad (14)
2 André Reinholdsson (8)
3 Abdi Sabriye (5)

Mest assist för Ariana i Ettan Södra 2024:
1 Brwa Nouri (7)
2 Esim Mehmed (5)
3 Abdi Sabriye (4)

Spelare med FFF-kopplingar:
Kwame Kizito i FFF mellan 2020-2022 och i Ariana 2023.

Tränare:
Arianas tränare är den 38-årige Besnik Llazani. Han var huvudtränare för Ariana FC under stora delar av förra säsongen och är sedan några veckor tillbaka i klubben. Han leder nu laget ihop med rutinerade Patrick Winqvist. Llazani har tidigare tränat Kristianstad FC och IFK Malmö.

Sammanställning: Emil Sahlin

Kom och stötta FFF till en viktig triumf på hemmaplan i Ettan Södra! Ni köper era biljetter här. Det råder väskförbud på matchen.