Ariana FC
Falkenbergs FF föll hemma mot Lunds BK med 0-1 i en tajt och tuff match som avgjordes i 89:e minuten.

Godwin Aguda, Noel Hansson och Leonardo Farah Shahin hade alla bra lägen att ge FFF ledningen i första halvlek. Målvakten Lamin Sarr gjorde exempelvis en stark räddning på Noels nick. Och nog borde Godwin Aguda ha fått straff, men så blev det inte. Det stod 0-0 efter första halvlek.

I början av andra halvlek träffade William Thellsson i motståndarlaget ribban. I 57:e minuten fick ”Leo” Farah Shahin en ny stor chans men anfallaren fick inte in bollen. Sex minuter senare gjorde Viktor Ekblom en riktigt ful satsning mot Christoffer Carlsson men klarade sig undan med gult kort. Just Ekblom avgjorde sedan matchen, som länge stod och vägde i andra halvlek, i 89:e minuten. FFF, som bytte in Remo Gotfredsen Grgic och Isaac Shears i andra halvlek, gick framåt för att få till en kvittering. Då kontrade Lunds BK och prickade stolpen på övertid. Det blev en sur 0-1-förlust i toppmötet.

– Det var en tuff match och två lag som kunde varandras styrkor och brister. Det var få målchanser och tufft spel. Det kunde ha svängt hur som helst. Vi hade några nära-nära-lägen och någon stor målchans och de hade en i ribban. Sedan dök det sista läget upp. 0-0 hade varit fair idag. Det var inget av lagen som tog ut det andra så pass väl och skapa mycket att man förtjänade en solklar vinst. Det viktiga är att fortsätta jobba utifrån att spela denna serie i 30 matcher. Det händer att matcher svänger till ett negativt resultat. Det får man räkna med. Vi ska fortsätta med den stabilitet och trygghet som vi haft i det spel som vi besitter. Det var inte så att de skapade jättemånga målchanser på oss. Vi ska fortsätta med det gjort som att vi ligger där vi ligger och det vet jag att vi kommer att göra. Det är surt att förlora på hemmaplan. Det är inget vi gillar överhuvudtaget men det var en tuff match som kunde ha svängt åt båda håll, säger Christoffer Andersson.

Hur upplevde du målet?
– Det var ett inläggsläge där de hade två-tre spelare i mellanytan mellan backlinjen och våra innermittfältare. Det fanns inte mycket plats men det var tillräckligt. Den första spelaren försökte ta ett avslut och missade bollen. Den andre slängde fram en fot och fick till ett klockrent avslut. Det blev en lite fri yta som vi inte riktigt lyckades täcka upp i slutet av matchen. Det handlar om noggrannhet och att spela matcherna i 90 minuter plus tillägg. I det här fallet var inte riktigt på plats för att städa den situationen, säger ”Chrisse” och fortsätter:
– Det är sådant som händer i slutet av matcherna. De var också trötta och det började hända grejer i deras försvar. Tyvärr föll denna match i deras favör. Det handlar om hur man tar sig vidare från det här och tar detta som tändvätska. Det är ett derby nästa vecka. Rehab i helgen och återhämtning och sedan en träningsvecka som avslutas med en härlig fajt mot Tvååker. Det blir en chans till revansch. Efter lite ledighet har vi en lång höst framför oss. Vi ska fortsätta den resa som vi håller på med.

Vi kanske kunde ha fått en straff också?
– Ja, det var ett par situationer som vi har haft förr under här säsongen och även förra säsongen. Det känns som att vi har ett bagage av situationer som någon gång borde ge en straff men det ska väldigt mycket till känns det som.

Vilka tycker du var bra idag om man ska lyfta fram något positivt?
– Jag tycker generellt att vi som lag är homogena. Ingen föll ur men ingen stack inte igen heller och hade den briljanta matchen. Alla jobbar stenhårt för varandra. I perioder såg vi fina ut. Vi lyckades inte dyrka upp Lund fullt som vi ville, säger Christoffer Andersson.

Positivt var att 1 411 åskådare tog sig till Falcon Alkoholfri Arena. Det är säsongens näst bästa publiksiffra. Nya tag i våravslutningen mot Tvååkers IF nästa lördag!