Norrby IF
Falkenbergs FF slog tillbaka Vänersborgs IF med 1-0 inför 2 328 åskådare hemma på Falcon Alkoholfri Arena. FFF tog ledningen via ett självmål i slutet av första halvlek. Gulvitt fick sedan Tobias Karlsson utvisad redan i 52:e minuten och i samma veva fick Tim Stålheden en rejäl smäll mot huvudet och tvingades byta. FFF blev av med två mittbackar men slängde in två nya och spikade igen bakåt.

FFF låg på hårt i matchinledningen och skapade tre fina målchanser under första kvarten. Särskilt nära var Taylor Silverholt, men 0-0 stod sig. Tills den 38:e minuten då ett självmål gav FFF ledningen efter en situation där Silverholt slog in bollen från höger. FFF hade bud på fler mål men det stannade vid 1-0 i paus. Det ska nämnas att Tim Erlandsson gjorde en svettig räddning på ett volleyskott som touchade ribban och gick ut till hörna i 35:e minuten. Sju minuter in i andra halvlek fick Tobias Karlsson sin andra varning och visades ut. Då Tim Stålheden samtidigt fick en rejäl körare mot huvudet blev FFF av med båda sina mittbackar. FFF bytte in två nya i form av Gabriel Johansson och Linus Dahl, och plockade av Stålheden och Godwin Aguda. Det blev mycket ställningskrig därefter. FFF tillät inte Vänersborgs IF att skapa något av värde alls och kunde freda sitt mål med tio man utan större problem. Gulvitt, som också bytte in Umar Bala Muhammed och Wilhelm Ärlig sent i matchen, vann med 1-0. En störtskön kämpaseger på alla sätt och vis.

– Otroligt skönt att vinna, en stor moralhöjare för killarna. Vi blev av med två mittbackar inom loppet av en minut så det var rätt in i hetluften för två nya pjäser. Det blev speciellt då det var så långt kvar efter utvisningen, men Vänersborg skapade inga chanser i andra halvlek. Alla jobbade och slet för varandra något djävulskt. Jag är otroligt stolt över grabbarnas insats. Spelare kom in och gjorde det fantastiskt bra, säger Christoffer Andersson.
Anfallsspelet bedömer han som helt okej i första halvlek. I andra halvlek är det svårare att bedöma, med tanke på utvisningen.
– Vi ville ha attack på kanterna med Taylor Silverholt och Oliver Hintsa och det fick vi också. Det var lite så vi skapade målet också, så det var skönt. Det blev få sekvenser med kontrollerat spel i andra. Vi kunde kontrollerat spelet lite mer och varit lite skickligare i första halvlek. De var tätt i ryggen varje gång och spelade en aggressiv, engelsk fotboll men vi hanterade det bra.
Han är mycket belåten med sitt defensiva innermittfält.
– Melker Nilsson och ”Stoffe” Carlsson skötte det väldigt bra. Jag tycker att ”Stoffe” var magisk idag.

”Chrisse” säger så här om målet:
– Vi kom loss med bollen. Godwin Aguda snappade upp den och slängde ut den till Taylor Silverholt som satte in bollen. Det blev ett självmål efter att Robin Hofsö tagit löpningen.
Vinsten var mycket viktig då både Gais och Oddevold tappade poäng.
– Alla visste om att Oddevold hade sin match och att Gais hade sin, sen måste vi se till vad vi gör och fokusera på vårt. Det viktiga är att hålla nivån uppe på träning och match och göra bra prestationer. Idag gjorde vi mycket rätt utifrån det vi hade pratat om innan. Vi visste att det skulle bli en tuff match, så det var en skön seger.
Självklart höjer det också moralen att vinna med tio spelare på banan.
– Det är alltid moralstärkande att ta tre poäng med en man mindre. Vissa matcher kan man spela av, vissa får man ta sig igenom med armbågarna fullt ut. Nu fick inte de det tryck som de kanske borde ha fått, men vi höll undan och gjorde rätt saker. Det var en laginsats. Det var ingen som vek ned sig överhuvudtaget! säger Christoffer Andersson.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Christoffer Carlsson, Melker Nilsson – Taylor Silverholt, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö.