Kristianstad FC
FFF knep femte raka segern via 1-0 hemma mot Oskarshamns AIK. Segermålet skickades in av Leonardo Farah Shahin, som nu gjort tre mål på två matcher.

Det var en relativt jämn och chansfattig första halvlek. Båda lagen hade varsin stor chans. Gästernas Ahmad Radi prickade ribban i 18:e minuten och minuten före paus sköt Leonardo Farah Shahin i stolpen. I övrigt hade lagen svårt att skapa kvalificerade möjligheter. Gulvitt gjorde ett byte i paus. Melker Larsson ersatte Linus Borgström. FFF fick bättre fart på grejerna i början av andra halvlek och skapade ett gäng målchanser. Till slut kom ledningsmålet i 59:e minuten då Leonardo Farah Shahin forcerade in bollen efter inlägg från Oskar Lindberg och skarv från Godwin Aguda. Målet var förlösande och gav FFF självförtroende. Två minuter senare sköt Casper Burehed i bortalaget i stolpen. Anton Andersson hade skön hjälp av sina bästa vänner; stolparna. Rasmus Andersson och Pontus Carlsson byttes in och sedan också Lucas Sibelius. Gulvitt radade upp stora målchanser men fick inte in ett 2-0-mål. Det behövdes inte heller. För FFF höll undan och vann med 1-0.

– Det blev tre poäng och det är jag otroligt glad för. Jag anade att det kunde bli tufft att ställa om från förra hemmamatchen. Det blev en svår match. De hade en i ribban och en i stolpen. Denna match kunde svängt åt vilket håll som, men vi gick ut i andra halvlek och var lite skarpare i en del moment. Melker Larsson kom in och gjorde en jättebra halvlek. Han skruvade upp kvalitén i laget vilket vi behövde, för det var en match där många blandade och gav alldeles för mycket. Det var jätteskönt att få 1-0-målet ganska tidigt i andra. När det står 1-0 är det kritiskt. Det hade varit skönare om vi hade gjort mål på några av de stora chanserna vi hade därefter men det var inte den dagen idag, så jag nöjer mig med den vi fick dit och att vi höll nollan, säger Christoffer Andersson och tillägger:
– Jag tycker generellt att vi är stabila där bak. Det såg lite energifattigt ut. Det kanske hade med vädret att göra, men det var inte den dagen idag som vi hoppades att vi skulle ha. Hade vi gjort 2-0 kanske det till och med blivit 3-0 men jag brukar alltid titta kritiskt på matcherna utifrån det man ser. Vi var för oskarpa i för många moment. Vi var nära några gånger att göra bra lösningar men det var för många spelare som inte prickade rätt fullt ut idag.

FFF står nu noterade för fem raka segrar, vilket ”Chrisse” såklart är nöjd över.
– Ja, absolut och vi vill fortsätta. Vi har nu spelat en tredjedel av serien och det känns som att vi har en stabilitet. Vi vill fortsätta skapa chanser. Vi skapar mycket i många matcher och vi vill se till att inte släppa till stora chanser, vilket vi gjort i vissa matcher. Jag tycker att vi är stabilare nu än i vissa av de tidigare matcherna.
Det var många pigga inhoppare idag?
– Absolut. Pontus kom in med energi. Han gjorde en bra träningsvecka och match i tisdags. Rasmus kom in med löpkraft och tajming. Melker kom in och gjorde bra ifrån sig och även Lucas. Det är viktigt att folk bidrar och det gjorde samtliga där och påverkade matchen positivt.

Härnäst väntar Ljungskile SK på bortaplan på fredag kväll.