Laholms FK
Falkenbergs FF och Tvååkers IF delade på poängen i derbyt inför 2613 åskådare på Falcon Alkoholfri Arena. Wilhelm Ärligs mål räckte tyvärr bara till en poäng. FFF hade flera stora chanser att göra ytterligare mål, bland annat två stolpskott, men det blev 1-1.

Det blev en chockstart på matchen när en hörna från Tvååkers IF gick hela vägen in i mål. Nils Bertilsson tillskrevs målet. Sen dröjde det inte länge innan FFF tog över totalt. Oliver Hintsa prickade stolpen efter en fin aktion i 16:e minuten. FFF fortsatte att trycka på och efter 36 minuter gav det till slut utdelning. Adam Eriksson slog in bollen från kanten, Godwin Aguda släppte den och Wilhelm Ärlig dunkade in kvitteringen. Pang och det var kvitterat. Fler mål blev det inte.

FFF fortsatte på precis samma sätt i andra halvlek. Både Godwin Aguda, Wilhelm Ärlig och Robin Hofsö hade stora chanser att göra 2-1. I 71:a minuten gjorde FFF sitt första byte då Sewen Emilov ersatte Godwin Aguda. Nio minuter senare sköt Wilhelm Ärlig klockrent i stolpen. Med åtta minuter kvar av ordinarie tid kom Kwame Kizito in på planen istället för Robin Hofsö. Bara tre minuter senare tvingades FFF till ett byte på grund av krampkänning på Lucas Sibelius. Linus Dahl bytte av den unga mittfältaren. Tvååkers IF hade en stor chans framför mål men fick inte till avslutet. FFF orkade inte riktigt forcera i slutminuterna och matchen slutade 1-1.

– Vi var kanske lite försiktiga under de första tio minuterna. Vi hamnade i en taskig situation med en fast situation och det blev uppförsbacke. Sen såg det väldigt bra ut. När vi väl tog tag i taktpinnen ordentligt så var vi bra i långa perioder. Mot slutet kroknade vi. Det blev inte helt bra när vi fick göra ett tredje byte då Lucas signalerade för kramp direkt efter att vi hade gjort det andra bytet. Fram till 80:e minuten tycker jag att vi såg starkare ut och var det klart bättre laget. Surt att vi inte gjorde mål på våra chanser. Vi hade en trippelchans, ett par stolpskott och Robin hade något inlägg som han kunde skarvat in, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– De hade något läge i slutet. De tog över lite när vi var lite trötta och inte hade den energi som krävdes för att forcera i slutet. Där hade vi inte riktigt momentumet som vi hade velat ha.
På frågan om han är missnöjd med 1-1 svarar han:
– Det är klart att vi vill vinna matcher. Vi hade x antal chanser att göra 2-1-målet som vi suktade efter. Som helhet tycker jag att vi skulle ha vunnit, men så här är det ibland. Om vi fortsätter leverera prestationer på den här nivån vinner vi fler matcher än vi förlorar. Några gånger krysset man. Det jag retar mig på är några matcher i början, främst Lindome och Trollhättan borta, där vi inte kom tillbaka som vi ville och tappade tre poäng. Sådana här matcher kommer alltid. Tvååker ställde en del tuffa frågor med ett enkelt spel. Mot slutet var de bättre när de fick in energi.
FFF förlängde åtminstone den förlustfria sviten till sex matcher.
– Vi har tre matcher med kryss på hemmaplan. Jag hade hellre vunnit någon av dem. Men man märker också att vi mötte bättre lag mot Gais och Olympic. Tvååker är också ett bra lag, men inte så bra. De är ungefär där de ska vara i tabellen. Vi känner att vi har en leveransnivå som är på en lite högre platå just nu. Vi ska fortsätta hålla den och försöka ta steg uppåt.
Han tycker att två spelare stack ut i FFF.
– ”Tobbe” Karlsson var chef och Melker Nilsson var också chef. Det är de två jag vill lyfta fram, säger ”Chrisse”.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Lucas Sibelius, Melker Nilsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö.