Frillesås FF
Matchen mellan FFF och Östers IF kunde ha slutat hur som helst. Östers IF hade marginalerna på sin sida och vann med 2-1 efter en match som innehöll flera omdiskuterade situationer.

Första halvlek var en jämn historia. Östers IF visade prov på tyngd och kyla när de gjorde 1-0 efter 23 minuters spel genom Runar Thor Sigurgeirsson. Men FFF var väl så bra i första halvlek och skulle också komma att kvittera. Remo Gotfredsen Grgic högg som en kobra på en målvaksretur i 38:e minuten och 1-1 var ett faktum. Men Östers IF skulle komma att ta ledningen precis innan paus då ex-FFF:aren Adam Bergmark Wiberg tryckte in bollen. Tim Stålheden borde nog ha fått frispark för en ruff innan målet, men FFF fick inget gehör hos domarna. Det ska tilläggas att FFF också hade en straffsituation i första halvlek. Oliver Hintsa fick ett bra läge och blev upphakad i skottögonblicket. Domarteamet valde att fria även den gången.

FFF gjorde ett försök till forcering i andra halvlek. Wilhelm Ärlig och Adam Eriksson byttes in med halvtimmen kvar och med kvarten kvar kom Leonardo Farah Shahin och Christoffer Carlsson in. I slutminuterna byttes också Tobias Helldén in för att vinna luftdueller offensivt. FFF hade en boll inne i andra halvlek, men målet dömdes bort för offside. ”Wille” hade också en frispark som sånär resulterade. Östers IF höll undan och vann med 2-1 och är vidare till gruppspel i Svenska cupen.

Christoffer Andersson summerar insatsen:
– Jag är lite sådär kluven. Jag tycker att vi uppträdde som ett lag på ett bra sätt. Vi gjorde lagaktioner utifrån press-spel, backjobb och förflyttningar bra i många delar av matchen. Det är lite surt, för när vi gjorde kvitteringen efter ett bra anfall kom istället ett mål där det var en frispark. Kanske kunde Tim Stålheden ha spelat bollen snabbare, men Jesper Westermark är buffeln som springer ner folk och där tycker jag att domarteamet skulle ha tagit en frispark. Och i nästa läge fick Godwin Aguda en på sig som sprang ner honom. Det var surt att komma i underläge där, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Vi hade många omställningslägen som vi slarvade bort. Hade vi varit skarpare där tror jag att vi hade skapat minst tre målchanser på de lägena. Vi gjorde ett ryck på slutet med lite byten och formationsändring, för att få lite tryck. Jag tycker att vi gjorde en bra avslutning och skapade en del chanser. Det räckte inte hela vägen. Vi visste att Öster är ett bra lag men jag tycker ändå att vi stod upp bra mot dem och gjorde en gedigen insats. Rent tekniskt önskar jag att vi kan lyfta oss ännu mer och spela både snabbare och mer precist. Det gjorde Öster bättre än oss  i de flesta situationer.
Angående straffsituationen i första halvlek säger han:
– Ja, det var en annan situation. Jag tycker att Oliver kunde ha skyddat bollen ännu bättre, för att få ett bättre avslutsläge. Han gav honom möjlighet att komma in runt honom. Jag får titta på det igen, men det känns som att han hakade upp Olivers avslut. Där gäller det att vara stark och hålla undan och se till att om försvararen ska komma in på honom så får det bli en kapning.
Vilka var bra idag tycker du?
– Jag tycker att laget uppträdde bra. Jag är glad över att Anton Andersson jobbade bra med sina fötter och startade anfallen på ett bra sätt. Där visade vi en trygghet i igångsättningar. Jag tycker att backlinjen generellt löste problemen som vi visste Öster skulle ge oss bra. Generellt var det ett lagarbete.
Hur laddar ni nu inför lördag?
– Vi är laddade. Vi ska slicka såren och få i oss massa energi. På lördag är vi riktigt, riktigt sugna på att ta tre poäng och accelerera i serien, säger Christoffer Andersson.

Foto: Svempa Mjöberg