Lilla Träslövs FF
Falkenbergs FF besegrade Tvååkers IF med 2-0 inför 1 781 åskådare på Falcon Alkoholfri Arena. Målen skickades in av Noel Hansson och Hugo Tilly efter hörnor.

FFF började piggt och tog kommandot i matchen. Efter 24 minuter nickade Noel Hansson snyggt in ledningsmålet efter hörna från Oskar Lindberg. FFF släppte inte till något bakåt och hade några möjligheter att göra 2-0, men det stannade vid 1-0 efter första halvlek.

Direkt efter paus fick FFF ett friläge men Leonardo Farah Shahin lyckades inte överlista Axel Svensson i TIF-målet. I 54:e minuten fick Rasmus Andersson ett friläge men Svensson räddade på nytt. Med halvtimmen kvar att spela bytte FFF in Remo Gotfredsen Grgic och Hugo Tilly. Den sistnämnde ordnade 2-0-målet i 79:e minuten. Han nickskarvade en hörna som tog på en motståndare och gick in i mål. TIF hade ett skott i utsidan av stolpen i andra halvlek, men skapade i övrigt i princip ingenting av värde. FFF, som också bytte in Lucas Sibelius, Melker Larsson och Isaac Shears i andra halvlek, vann med 2-0 efter en ny solid insats.

– Det var en bra första halvlek där vi verkligen gjorde det jag bad om. Vi ville ha bollen i olika ytor och dikterade villkoren på ett annat sätt än i bortamatchen. Fler ville vara delaktiga och spela offensiv fotboll. Sedan är det alltid svårt att bryta ner en sexbackslinje när de markerar som de gjorde men vi skapade en del chanser. En fast situation gjorde att vi tog ledningen och vi hade en del lägen i andra lägen, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Andra halvlek var lite svagare från vår sida med bollen och vi fick inte till pressen lika bra som i första halvlek, men vi hade en del kontringslägen och frilägen som kunde resulterat i 2-0. Men sedan fick vi en fast situation till och gjorde 2-0. Vi bytte uppgifter och fick spelare fria och då kom 2-0.

Han gläds över att Hugo Tilly kom in och fixade 2-0-målet.
– Kul att Hugo gjorde mål. Han har visat positiv energi och är villig att lära sig hur vi fungerar. Han är ambitiös och fick ett mål på en fast situation som en bonus.
Nollan var Anton Anderssons och FFF:s tionde för säsongen i Ettan Södra.
– Anton är skarp och är där och städar. Han tog ett par inlägg där han stod rätt. Det är det viktiga i en målvakts agerande, att man är noggrann i de små detaljerna och är redo när de stora chanserna dyker upp. Han gör jobbet för laget. Det är ingen slump, dels för att han är en duktig målvakt och dels för att vi har ett bra försvarsspel, säger ”Chrisse”.

Han tycker att FFF tog revansch för prestationen i bortamötet.
– Vi ville göra en bättre match både offensivt och defensivt och det tycker jag att vi gjorde. Det var en rättvis seger. Två fasta situationer avgjorde matchen men vi hade även fler lägen.
Han tycker att lagarbetet fungerade väldigt bra.
– Vi hade en disciplin direkt från start och en rollfördelning som vi skötte till punkt och pricka. Vi gjorde byten och under andra halvlek tappade vi lite optimism men det fanns inga stora problem. Vi försvarade oss bra och fick kontringslägen som ledde till lägen. Vi spelade en lite vettigare fotboll i första halvlek. Jag plussar för lagarbetet, säger Christoffer Andersson.

Here we go!