Falkenbergs FF besegrade Åtvidabergs FF med 3-0 efter två mål av Wilhelm Ärlig och ett av Robin Hofsö.

Efter en jämn inledning tog FFF över matchen. I tolfte minuten satte Wilhelm Ärlig 1-0 efter att ha snappat upp bollen i straffområdet. FFF skapade fler lägen och hade bud på fler mål. I 34:e minuten kom till slut tvåan då Robin Hofsö stötte in bollen på fin pass från Linus Borgström. Åtvidabergs FF var inte ofarliga men FFF var det bättre laget. Fem minuter in i andra halvlek fick FFF straff sedan Wilhelm Ärlig blivit neddragen. Ärlig tog hand om straffen själv och satte sitt tionde mål för säsongen. FFF gjorde ett byte i 64:e minuten, då Oliver Hintsa ersatte Wilhelm Ärlig. Gulvitt gick ner sig lite under en period där ”Åtvid” skapade två chanser, men då räddade Tim Erlandsson. Under slutkvarten bytte FFF in först Oskar Christiansson och Umar Bala Muhammed och sedan Gabriel Johansson och Lucas Sibelius. I slutet kunde FFF gjort fler mål men det stannade vid 3-0 idag. Samtidigt förlorade Ljungskile SK hemma mot IK Oddevold. FFF är därmed ny tvåa i tabellen.

– Skönt med vinst. Första halvlek var bra. Det kunde ha varit snabbare passningsspel, då hade vi skapat ännu mer mot dem. Men vi ledde rättvist med 2-0 i paus, även om vi hade lite svagare start under de första fem minuterna. I andra halvlek fick vi straffen och gjorde 3-0. Vi kunde ha gjort en betydligt bättre andra halvlek. Vi släppte in dem lite onödigt. När vi löste knutarna framåt hade vi lägen att göra fler mål men vi slarvade lite. Det var en sådan match som hade kunnat spåra i vår favör om vi hade gjort saker bättre. Men 3-0 är en bra omgång för oss. Vi gjorde det vi skulle göra mot ett lag på undre halvan, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Vi släppte till ett par målchanser som var onödiga då vi slarvade med bollen. Vi var inte riktigt fokuserade och då kan det se ut så. Jag är glad över att vi ledde med 3-0 och att det kom i kortare perioder.
FFF har nu spelat 14 raka matcher utan att förlora.
– Det är skönt. Vi har hela tiden ögonen på det vi gör och gör allt för att hålla den standard och den svit vi har. Vi ska fortsätta jobba på samma sätt. Vi hade stenkoll på kontringarna i första halvlek och skapade en del chanser mot ett lägre försvar. Nu är vi laget som jagar och kommer jaga vidare hela vägen. Man säger att man inte tittar så mycket på tabellen men det är klart att det är skönt. Vi känner att vi vill vara med och slåss om platserna och det är vi nu. Det ger ännu mer motivation. Det var en bra omgång för oss, säger ”Chrisse”.
För FFF gäller det fortsatt att ta en match i taget och inte på något sätt sväva iväg.
– Vi måste fortsätta göra vårt och det är flera lag där uppe som är bra. Det är bra kvalité på topplagen. Vi ska göra allt för att fortsätta vara där uppe.
Han är tillfreds med laginsatsen även om saker kunde ha varit ännu bättre.
– Vi gjorde många bra saker tillsammans idag. Sen är det kul att våra offensiva spelare får göra poäng och mål och att Linus Borgström fick ligga bakom två mål, säger huvudtränaren.

Text & foto: Eric Nilsson