Norrby IF
Falkenbergs FF vann med 3-1 borta mot Lunds BK efter mål av Wilhelm Ärlig, Oliver Hintsa och Robin Hofsö. FFF var spel- och chansmässigt överlägsna och vann rättvist.

FFF radade upp chanser i inledningen och kunde ha tagit ledningen omgående, men bollen ville inte in. Utdelningen kom i tionde minuten då Godwin Aguda servade Wilhelm Ärlig, som pangade in bollen från en position till höger i straffområdet. FFF fortsatte att vara överlägsna och bland annat Godwin Aguda och Oliver Hintsa hade jättelägen att göra 2-0. Melker Nilsson träffade dessutom stolpen. Istället stack Lunds BK upp i en kontring i 38:e minuten och bollen studsade sedan in via FFF-ben. En snöplig kvittering som kom som en blixt från klar himmel. Matchen stod galet nog 1-1 i paus, trots stor FFF-dominans.

Lunds BK hade en bra period under de första minuterna i första halvlek. Sedan tog FFF över totalt igen. I 58:e minuten fick Oliver Hintsa mer eller mindre öppet mål, men sköt över. Han tog revansch sex minuter senare. Hintsa krutade då snyggt in bollen. Och tre minuter senare gjorde FFF även 3-1. Efter en tilltrasslad situation vräkte Robin Hofsö in bollen över mållinjen. I 70:e minuten gjorde Christoffer Carlsson gjorde comeback efter skada då han bytte av av Godwin Aguda. FFF bytte även in Sewen Emilov, Umar Bala Muhammed och Rasmus Fridolf innan matchen var över. Gulvitt vann till slut komfortabelt med 3-1.

– Vi var bra. Vi startade matchen jättebra och tog kommandot direkt. Vi visste att Lund är ett ganska bollskickligt lag och att de hotar i djupled, men vi hanterade det väldigt bra hela tiden. Tim fick göra två räddningar som var kvalificerade. Annars var det vi som skapade de hetaste målchanserna. Vi gjorde en jättebra första halvlek och det var typiskt att vi gick in med 1-1 i paus. Det skulle kanske ha stått 3-0 i paus. De fick lite tryck i början av andra men vi redde ut den stormen och sen var vi bra igen. När vi hade gjort 3-1 handlade det om att säkra, säger Christoffer Andersson och trycker på 2-1-målets betydelse:
– När du är så överlägsen är det mentalt jobbigt för motståndarna att resa sig i värmen, så 2-1-målet blev extremt viktigt. Då öppnade de upp sig och vi skapade grejer på dem på olika sätt. Dilemmat hela året har varit att göra lite fler baljor. Men vi skapar mycket i varje match.

Han gläds mycket över segern.
– Vi behöver segrar och de sista matcherna innan uppehållet är viktiga för oss, för att känna att vi tar in lite poäng. Vi blir mer stabila för varje match som går. Vi fick ändra mittlåset och fick in två nya mittbackar som gjorde det bra och löste problemen de ställdes in för. Jag är jättenöjd.
”Chrisse” hyllar laginsatsen.
– ”Wille” var kreativ i det han gjorde. Laget som helhet gjorde ett bra jobb. Jag är extra belåten med att backlinjen fungerade så bra. Melker Nilsson och Lucas Sibelius jobbade stenhårt på innermittfältet. Det var en laginsats idag.
För FFF gäller det nu att kräma ur det sista och göra en ny fin insats borta mot Ängelholm.
– Nu väntar en ny träningsvecka, midsommar på fredag och sen match på måndag. Vi är redan tokladdade för matchen mot Ängelholm!

Foto: Lollo Skagerfält