Norrby IF
Falkenbergs FF avslutade seriespelet på bästa sätt och slog tillbaka Lunds BK med 5-0 inför hemmapubliken på Falcon Alkoholfri Arena. Taylor Silverholt, Wilhelm Ärlig, Oliver Hintsa, Robin Hofsö och Oskar Christiansson gjorde ett mål vardera i målkalaset. Nu väntar kval mot Östersunds FK.

FFF gick på knock direkt i serieavslutningen. Efter tio minuter serverade Godwin Aguda Taylor Silverholt med en läcker passning. Silverholt blev sopren, rundade målvakten och rullade enkelt in 1-0. I 29:e minuten prickade samme SIlverholt ribban. Sex minuter senare prickade Wilhelm Ärlig in 2-0 med ett bra avslut. Två minuter före paus gjorde Nadeem Omar en bra räddning på ett skott utifrån. Innan första halvlek var över hann Godwin Aguda, Umar Bala Muhammed och Oliver Hintsa vara nära varsin gång. FFF fortsatte dominera i andra halvlek. I 62:a minuten dödade Oliver Hintsa matchen när han fick en genomskärare av Linus Dahl och förvaltade sitt friläge på bästa sätt. I 69:e minuten serverade Taylor Silverholt inhopparen Robin Hofsö, som placerade in bollen. Tio minuter senare fick nyinbytte Oskar Christiansson bollen av Lucas Sibelius, avancerade och sköt in 5-0. Minuten senare prickade Lucas Sibelius ribban med en rungande kanon. FFF, som också bytte in Sewen Emilov, Christoffer Carlsson och Adam Eriksson under andra halvlek, vann med 5-0 och det blev alltså fem olika målskyttar.

Oskar Christiansson var populär hos supportrarna efter matchen och fick posera på många selfies.
– Jag stod säkert där i säkert tio minuter, säger han med ett leende.
Oskar är nöjd med sitt mål och matchen. Även hans huvudtränare är belåten med kvällen.
– Det var en väl genomförd match. Lund är inget dåligt lag men vi ställde frågorna vi ville till dem vilket de inte klarade att hantera. 5-0 kunde ha varit 8-0. Men vi var effektiva och gjorde många fina mål. Många fick göra mål, vi hade många bra offensiva och defensiva sekvenser. Det var ändå ett lag som ställde frågor till oss. Trots rotation och lite nya relationer på planen så genomförde vi en jättebra match. Det blev en förberedelse för det som komma skall och den tog vi verkligen vara på. Vi fick fördelat speltid på ett klokt sätt. Det blev precis enligt plan. Det brukar alltid vara något som stökar men i den här matchen blev det precis som vi önskade. Alla är hela och fina, säger Christoffer Andersson.

Fem olika målskyttar. Vad betyder det inför kvalet?
– Det är jättekul. Det är kul att spelarna tog vara på sina chanser och visar att de är redo. Det kommer två tajta matcher och alla måste vara redo för att göra en insats. Den här matchen visade att många är redo att kunna leverera och det känns extra skönt.
Oskar Christiansson gjorde ett piggt inhopp!?
– Jättefint. Ett fint mål och bra aktioner. Ingen spelare gjorde dåligt ifrån sig i denna match. Alla visade att de är duktiga fotbollsspelare och klarar av den här nivån. Det var skönt att få det bekräftat in till kvalveckan. Nu ska vi slicka sår, se till att vara taktiskt och fysiskt förberedda och ha massa energi till torsdagsmatchen.
Har ni börjat scout kvalmotståndaren?
– ”Tobbe” Tuvesson har sett tio matcher redan. Nu vet han vilka han ska lägga ännu mer fokus på. Vi ska börja prata om motståndaren efter vår träning imorgon så vi är preppade.
Båda sviterna intakta!?
– Ja, det var extra skönt. Vi visade verkligen hur bra vi kan spela. När effektiviteten är bra och vi skapar så många målchanser är det ingen slump att det blir 4-0. Skönt att vi höll nollan och gjorde ett bra försvarsarbete. Även där så roterade vi lite och ändrade under matchens gång också. Alla gjorde bra ifrån sig. Extra skönt för Nadeem att hålla nollan.
Vill du lyfta fram någon lite extra?
– Det är alltid svårt i en sådan här match. Jättekul att många fick göra mål. Att Oliver fick göra mål igen känns extra kul. Han har varit bra i flera matcher i rad här nu. Och Taylor kom in och gjorde mål. Jag är glad för att de och övriga målskyttar fick göra mål. Som gammal försvarsspelare gläds jag lika mycket åt en nolla där bak, säger Christoffer Andersson.

Förlustfria sviten är nu uppe i 24 matcher och FFF förlorade inte någon av årets 15 seriematcher på hemmaplan. På torsdag börjar vi hemma mot Östersunds FK i kvalet. Here we go!

Så startade FFF:
Nadeem Omar – Linus Borgström, Gabriel Johansson, Tim Stålheden, Umar Bala Muhammed – Lucas Sibelius, Linus Dahl – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Taylor Silverholt