Kristianstad FC
Det gick lite upp och ner men i andra halvlek var det inget snack om vilket som var det bättre laget. Falkenbergs FF slog tillbaka Oskarshamns AIK efter mål av Leonardo Farah Shahin (2), Tim Stålheden, Godwin Aguda och Linus Borgström.

FFF fick en drömstart med mål redan efter cirka 40 sekunder. Då var det Tim Stålheden som forcerade in en hörna från Wilhelm Ärlig. I tredje minuten kvitterade Oskarshamns AIK sedan ett avslut från Antonios Gaitanidis letat sig in i bortre hörnet. Därefter svängde det upp och ner. FFF hade några lägen att återta ledningen men det ville sig inte. Ställningen var 1-1 i paus.

FFF snackade ihop sig i paus och var urstarka i början av andra halvlek. Först vräkte Godwin Aguda in 2-1 i 49:e minuten. Tio minuter senare prickade Leonardo Farah Shahin in 3-1. Målvakten lyckades inte hålla skottet, som smet in i mål. I 63:e minuten slog Christoffer Carlsson ett läckert inlägg som ”Leo” nickade in. Det var anfallarens andra mål i matchen. Fem minuter senare reducerade gästerna genom Edvin Crona. I samma veva gjorde FFF sitt första byte. Remo Gotfredsen Grgic ersatte Christoffer Carlsson. I 70:e minuten prickade Oskarshamns AIK:s Antonios Gaitanidis ribban. Tre minuter senare dödade Linus Borgström matchen med ett urtjusigt 5-2-mål. Han vek in och avlossade ett skott som var otagbart för Pontus Zvar i gästernas mål. Därefter skrek han ut sin glädje framför hemmaklacken. I 78:e minuten byttes Melker Larsson in och tio minuter senare var det dags för egna talangerna Melwin Kocanovic och William Borgryd att göra seriedebut. De fick värmande applåder från publiken och gjorde pigga inhopp. FFF vann med 5-2 och studsade tillbaka efter debaclet i Malmö.

– Vi blandade och gav. Vi gjorde fem mål framåt och hade chanser för att göra fler. Det ha kunde blivit fler mål i första halvlek och släppte till lite för stora chanser. Det brast lite i positionsspelet skulle jag säga vilket ledde till att det blev lite för stora ytor. De hade några omställningar som blev rätt stökiga. De får vi titta på. Men en viktig trepoängare och fem mål framåt. Vi har lite att jobba på för att bli det homogena laget jag vill se där ute. Vi ska fortsätta nöta med de unga spelarna, som fortfarande lär sig och får erfarenheter. Det är en pågående resa som vi måste fortsätta jobba vidare på, säger Christoffer Andersson och tillägger:
– Att utveckla ett fotbollslag är en ständig process. Man måste hela tiden identifiera de bekymmer som dyker upp och jobba stenhårt för att bli det laget som verkligen ser homogent ut.
Utöver segern fanns fler glädjeämnen.
– Det var kul att flera fick göra mål och att Melwin Kocanovic och William Borgryd fick debutera. Det gladde mig lite extra. Vi tog tre viktiga poäng och vi tar en match i taget. Nu har vi två tuffa bortamatcher.
Hur tyckte du att debutanterna såg ut?
– Melwin fick inte så många involveringar men Borgryd hade flera involveringar på den korta tiden och gjorde det väldigt bra. Melwin är en intressant spelare, född 2006. Han har fantastiska egenskaper i sitt skott, sin teknik och sin tempoväxling. Han ska bli spännande att följa framöver. De behöver tid för att lära sig att bli seniorspelare, säger Christoffer Andersson.