IF Centern
Falkenbergs FF tog under lördagen en blytung trepoängare borta mot Västerås SK. FFF gjorde en ny stark insats och vann mycket välförtjänt med 3-1 efter två mål av Kwame Kizito och ett av Adam Eriksson!

FFF:s ledarteam gjorde en förändring i startelvan jämfört med segermatchen mot Trelleborgs FF i söndags. Samuel Adrian ersatte Christoffer Carlsson från start. FFF inledde piggast och fixade fyra hörnor under de första åtta minuterna. Högerbacken Linus Borgström hade också ett pressat skott som räddades till just hörna. FFF var det lag som låg på offensivt och hotade. I 26:e minuten skulle det ge utdelning. Melker Nilsson fick tillbaka bollen efter en närkamp och mottade sedan in ett bra inlägg till Kwame Kizito som enkelt kunde nicka in 1-0 till bortalaget! VSK hade väldigt svårt att skapa några stora farligheter utan FFF försvarade sig utmärkt. Gulvitt ledde också den viktiga matchen med 1-0 i paus.

Laget vid havet gjorde ett byte i paus. En skadad Nsima Peter gick ut och in kom Tobias Karlsson. Fyra minuter in i andra halvlek vräkte Adam Eriksson in 2-0 och en enorm gulvit glädje utbröt bland spelarna, som firade ihop med de tillresta fansen. Tolv minuter in i halvleken tvingades FFF till ett nytt byte då en skadad Adam Eriksson ersattes av Tobias Englund. I 72:a minuten var FFF på vippen att även göra 3-0. Ett grymt distansskott från Samuel Adrian träffade ribban… FFF kämpade vilt för att behålla sin tvåmålsledning och med åtta minuter kvar av ordinarie tid byttes Christoffer Carlsson in istället för Melker Nilsson. Tre minuter senare reducerade VSK tack vare ett fint avslut från Taha Abdi Ali. Men FFF, som slängde in Oliver Hintsa samtidigt som Adam Bergmark Wiberg utgick i 87:e minuten, skulle fixa biffen. Christoffer Carlsson blev helt fri i 89:e minuten men han sköt inte utan valde att osjälviskt servera Kwame Kizito öppet mål. Ghananen gjorde inget misstag utan svarade för sitt andra mål i matchen. En mycket viktig och välförtjänt viktoria var i hamn. FFF vann med 3-1 och segern var lagets tredje raka i ordningen! Det var också FFF:s andra vinst mot VSK i år.

– Jag är återigen jäkligt glad och otroligt stolt över grabbarnas match och deras arbetsinsats över 90 minuter! Första halvlek tycker jag är helt okej. Vi har lite problem att hitta rätt i vårt presspel och de tar sig runt lite väl enkelt på kanterna. Även om vi spelmässigt inte riktigt hittar rätt i första känns vi ändå stabila. Skönt att gå in i paus med ledning och få prata ihop oss inför andra halvlek. Jättekul för Kwame att få göra mål igen, säger huvudtränare Tobias Tuvesson och fortsätter:
– I andra förändrar vi vår organisation och får mycket bättre kontroll på deras spel och vi lyckas faktiskt komma lite högre i vår förstapress. Skönt att få ett tidigt 2-0-mål vilket ger oss lite andrum. Jag tycker att vi är väldigt bra i andra halvlek och kontrollerar matchen på ett bra sätt. Det blir såklart lite nervigt när de får göra 1-2 så vårt 3-1-mål blir väldigt betydelsefullt för oss. Jag är jäkligt nöjd med vår insats spelmässigt, men framförallt med attityden och det hårda arbete vi gör för varandra!

Så startade FFF:
Viktor Noring – Linus Borgström, Axel Norén, Ludvig Öhman, Adam Eriksson – Adam Bergmark Wiberg, Melker Nilsson, Samuel Adrian, Anton Wede – Kwame Kizito, Nsima Peter.

Foto: Lollo Skagerfält