IF Centern
Falkenbergs FF fick en drömstart på seriespelet. Robin Hofsö gjorde ett fint mål samtidigt som FFF inte släppte till något bakåt. 1-0-segern gav FFF en riktigt skön start.

Falkenbergs FF försökte spela boll direkt från start. Planen var inte den bästa men FFF var det lag som gick framåt och försökte skapa målchanser. Det skulle ge utdelning. I 28:e minuten hade FFF ett bra anfall som avslutades med att Robin Hofsö läckert chippade in bollen. Förarbetet stod Godwin Aguda för. Glädjen var stor och hela FFF-truppen var med i firandet vid sidlinjen. Fler mål blev det inte i första halvlek. FFF släppte inte till en enda målchans och det kändes väldigt solitt bakåt.

I ärlighetens namn var det inte den bästa fotbollsmatchen. Men FFF tillät inte Torn att skapa något av värde. Det enda de hade på hela matchen var en nick som Tim Erlandsson räddade säkert. Med 20 minuter kvar bytte FFF in Melker Nilsson istället för Wilhelm Ärlig och i 88:e minuten ersatte Lucas Sibelius Oliver Hintsa. Torn var aldrig nära att kvittera och FFF kunde lösa en 1-0-seger. Det skapades inte särskilt många målchanser men FFF höll nollan och vann, vilket såklart var det viktigaste. FFF fick därmed en utmärkt start på säsongen.

– Det var en tuff match mot ett Torn som spelade så som vi förväntade oss. De var raka och direkta och det var tuffa dueller. De hade sina inkast och hörnor men jag tycker att disciplinen i defensiven var väldigt bra. Vi hittade lite kreativa lösningar i motvinden i andra halvlek. Sen har vi självklart som krav i detta lag att vi ska spela ännu bättre. I den här serien kommer alla lag kunna försvara ganska bra och idag mötte vi ett lag som var ganska raka och duellstarka. Jag är nöjd med disciplinen vi hade defensivt, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Vi hade en backlinje med idel 20-åringar, men vi släppte inte till något och hade ett bra försvarsspel.
Han är nöjd med målet vi gjorde.
– Det var ett av anfallen där vi fick till det som vi vill. Vi hittade in bakom markerad yttermittfältare i en yta som vi vet många lag vill kliva in i. Därifrån gjorde Hofsö det riktigt bra med en fin chipp.
Christoffer tycker såklart mycket om att FFF fick börja med en seger.
– Alla matcher är viktiga och detta var en av 30 matcher. Men vi vill lyfta oss en nivå offensivt. Jag är glad över backlinjens jobb som enhet. Linus Borgström gjorde många kloka beslut. Både ”Gabbe” och Tim hade kontroll på defensiven på ett bra sätt. Melker var smart i sina passningar. Tim gjorde det han hade att göra bra. Linus Dahl och Christoffer Carlsson var klockrena och gjorde det jättebra. De hade kyla med bollen, säger Christoffer Andersson.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Gabriel Johansson, Melker Larsson – Christoffer Carlsson, Linus Dahl (K) – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö