IF Centern
Klockan 15.00 imorgon är det dags. Då spelar FFF bortapremiär mot IK Oddevold i Uddevalla. FFF är fortsatt relativt skadefritt och är väl förberett inför vad som komma skall i det förväntade toppmötet.

Christoffer Andersson och hans mannar är som alltid laddade till tusen.
– Det ska verkligen bli spännande att möta Oddevold. Det är ett förväntat topplag i serien. De hade en stark insats i premiären där de bröt ner Vänersborg. Det var en speciell match med ett speciellt spel. Oddevold har fler ingredienser i sin manual än vad de visade i den matchen, men det beror också på motståndaren de möter. Vi vann mot dem hemma förra året, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Vi kommer ihåg den matchen väl. Även då visade de att de har kvalitéer. Vi har pratat om att vi ska våga spela och göra de saker som vi är bra på konsekvent. Självklart måste vi ha koll på deras skicklighet utifrån att de har en del offensiva spelare som både är snabba i djupled, tekniska och har power i straffområdet. De har ett lag som har många möjligheter.

Ifjol ledde Oddevold med 2-0 efter en kvart i bortapremiären. I år ska FFF se till att få en bättre start.
– Oddevold hade många matcher där de tog ledningen första kvarten förra året. Men vi har nu kommit längre än vad vi hade gjort då. Starten på matchen är alltid viktig. Förra hemmamatchen mot dem gjorde vi mål på hörna efter två minuter. Då sätter man sig i en bra position. Vi ska vara redo från början. Vi ska göra det vi har pratat om och gör vi det har vi goda chanser att vinna matchen, menar ”Chrisse”.

Remo Gotfredsen Grgic har varit sjuk men tränade idag. Gabriel Johansson och Adam Eriksson har haft känningar men alla tre är ”good to go” och med i truppen. FFF har tagit ut samma trupp som besegrade Torns IF med 3-0 senast.
– Jag är också nöjd med de som kom in, så vi ger alla chansen en gång till, säger huvudtränaren.
Han är glad över att två supporterbussar rullar från Falkenberg.
– Det är jättekul. Det var en hel del där förra året också.  Vi behöver den värmen där uppe. Det är roligt att det blir en bra inramning och att vi har folk som stöttar oss på bortaplan. Bortaföljen är extra trevliga, då folk lägger pengar, tid och kraft på att följa sitt lag. De sjunger och bidrar med god stämning och den support som vi behöver.

Är matchen extra viktig för att den är mot ett tippat topplag?
– Det är match två av 30. En del stirrar sig blinda på tabellen i början. Vi vet att långsiktigt bra prestationer där man tar poäng i många matcher över tid ger en bra slutplacering i tabellen. Det jag känner mest är att vi är förhandsfavoriter och de är tippade som nästa kandidat. Det blir en kul match tidigt. Det blir roligt att få mäta sig med en av de som är tippade i toppen av tabellen. Både mot Oddevold och Trollhättan får vi chansen att visa att vi är ett riktigt bra lag mot lag som är förväntade att vara i toppen av serien. Det ser jag extra mycket fram emot. Vi har gjort allt vi kan för att vara rätt förberedda. Har man gjort alla förberedelser rätt är det sedan bara att göra det vi har pratat om och njuta av en bra match och ha kul.
Viktigt att också få en bra start på bortaplan?
– Absolut, det är alltid viktigt. Vi hade lite problem i början förra året. Men då var vi på en annan position med laget. Att det kom några tuffa bataljer där var kanske inte så konstigt. Vi kämpade men hade sämre effektivitet. Vi har betydligt bättre av den varan just nu. Och jag ser att vi har blivit mycket bättre på många saker bara de senaste två-tre veckorna. Det finns fortfarande mycket mer att göra. Nu ska vi göra allt vi kan för att ta tre poäng imorgon, säger Christoffer Andersson.

Truppen till bortapremiären:

2 Gabriel Johansson
4 Tim Stålheden
5 Adam Eriksson
7 Sewen Emilov
8 Tobias Helldén
9 Oliver Hintsa
10 Leonardo Farah Shahin
11 Wilhelm Ärlig
12 Christoffer Carlsson
14 Remo Gotfredsen Grgic
16 Anton Andersson
17 Lucas Sibelius
18 Linus Borgström
28 Melker Nilsson
30 Godwin Aguda
31 Gustav Lillienberg
33 Melker Larsson
88 Oskar Christiansson

Matchen inleds klockan 15.00 på Fridhemsvallen. Glöm inte att boka din plats i supperbussen via ywp.se!