IF Centern
Klockan 15.00 imorgon spelar Falkenbergs FF genrep borta mot norska Fredrikstad.

Fredrikstad tränas av före detta Helsingborgs IF-spelaren Björn Johansen och huserar för närvarande i norska tredjeligan. Hasse Eklund förväntar sig en solid insats där principerna i anfallsspel och försvarsspel efterlevs.
– Tidigare år har jag tyckt att det har varit viktigare att spela ihop ett lag inför seriestart men nu känner jag mig trygg med vårt grundspel; att alla spelare kan gå in och genomföra en match efter våra taktiska principer. Därför är det viktigare att få igång många spelare för att ha olika alternativ inför de kommande matcherna i allsvenskan som är betydligt viktigare. Alla kommer nog inte få speltid, men det kommer med all sannolikhet bli en del byten i matchen, säger Hasse Eklund.

Han hoppas få se ett FFF som vågar mycket offensivt.
– Jag är nyfiken på om vi kan bryta ned Fredrikstads försvarsspel med det passningsspel som vi har övat på sista tiden och om det kan vara tillräckligt varierande för att inte bli lättläst. Försvarsmässigt vill jag ha bra aggressivitet i presspelet och många bollerövringar när vi går i aktion tillsammans, säger huvudtränaren.

FFF blir mer och mer skadefritt. Mahmut Özen tar steg framåt hela tiden, men är liksom Dominic Chatto och Mergim Laci inte redo för spel än. Detsamma gäller Ludvig Johansson och Hampus Svensson. John Björkengren är kvar i Spanien med U21-landslaget.
– De spelare som inte är med i truppen dras med lite småskador och det finns ingen anledning att chansa med att ge speltid då skadorna kan förvärras, säger Hasse Eklund.

Truppen till genrepet består av följande spelare:
Hampus Nilsson, Johan Brattberg, Carl Johansson, Johan Lassagård, Tobias Karlsson, Nsima Peter, Kalle Söderström, Robin Östlind, Christoffer Carlsson, Marcus Mathisen, Per Karlsson, Edi Sylisufaj, Jacob Ericsson, Anton Wede, Tobias Englund, Tibor Brink Joza (K), Passi Prudence, John Chibuike, Kirill Pogrebnyak.

Foto: Lollo Skagerfält