IF Centern
Falkenbergs FF gästade Mjällby AIF i årets första allsvenska bortamatch under torsdagskvällen. Och det blev tre poäng efter en härlig kämparinsats!

Det var en relativt försiktig inledning på matchen. Lagen kände på varandra under de första tio minuterna och ville inte stå för några misstag. FFF hade mycket boll och spelade lugnt och säkert. Det kändes tryggt helt enkelt. Och i den 25:e minuten kom de för dagen rödklädda FFF:arnas ledningsmål! Målvakten Carl-Johan Eriksson tappade bollen, som sedan gick ut till John Björkengren. Björkengren drog till direkt och fick fin träff. Bollen gick in bakom Eriksson. FFF hade en tajt defensiv och tillät inte Mjällby att skapa några farliga målchanser.

Andra halvlek bestod precis som första halvlek mycket av kamp. FFF stod upp på ett klockrent sätt och följde matchplanen. En kvart in i andra halvlek hade Nsima Peter en nick i bra läge. Men han fick inte riktigt fart i bollen och Eriksson kunde rädda. Strax därefter hade FFF ett nytt nickläge efter en hörna. Calle Johanssons nick räddades också den av Eriksson. Med 20 minuter kvar fick Nsima Peter ett nytt fint läge. Han kom i full fart och fick iväg ett skott som den finske målvakten gjorde en bra räddning på. I 73:e minuten byttes Edi Sylisufaj in istället för Nsima Peter. Nyinbytte Sylisufaj fick ett utmärkt läge att utöka ledningen efter fyra minuter på plan. Hans fina volleyträff parerades till hörna.

I 82:a minuten kom även Anton Wede in. Han bytte av John Chibuike. Strax därefter räddade Johan Brattberg en frispark till hörna. FFF kämpade heroiskt och höll undan i slutminuterna. FFF vann och knep sin första trepoängare i allsvenskan för säsongen!

– Härlig seger! Jag tyckte att vi hade bra chanser att punktera matchen i andra halvlek, men sättet vi krigade hem en 1-0-seger på gör mig varm om hjärtat, säger huvudtränaren Hasse Eklund.