Dagen efter att degraderingen till divison 1 är ett faktum delar klubbchef Patrik Lundgren med sig av sina tankar och känslor.

”Inom idrotten går det inte att ta något för givet. Idrotten är ibland helt brutal. För Falkenbergs FF så visade det ansiktet upp sig denna säsong. Det var inte igår det tuffaste slaget kom utan slagen har kommit under hela säsongen.

På något sätt känns det konstigt idag att uttrycka någon form av stolthet över Falkenbergs FF, men det gör jag. De allra flesta inom Falkenbergs FF lever för fotbollen och för Falkenbergs FF. Att som vi gjort levt under vattenytan ett helt år, det är svårt att beskriva hur tufft det är.

Under mina drygt 22 år i Falkenbergs FF har jag aldrig upplevt att så många har arbetat så hårt för att få en vändning att ta sig över vattenytan. Det gör mig stolt. Det gör mig oerhört stolt. Allt från styrelse, personal, ledare och spelare. Vi har verkligen gjort allt och vi har gjort det tillsammans. Men i år har vi tyvärr inte lyckats!

Många skriker på förändring, byt ut folk, fiasko, osv.

För mig är detta inte ett fiasko, det vore däremot ett fiasko om:

• Falkenbergs FF ger upp.
• Falkenbergs FF skulle sluta arbeta med stor ödmjukhet, goda värderingar och en familjär miljö.

Då vore det ett fiasko i mina ögon. Men där är vi inte och kommer aldrig vara. Falkenbergs FF ger sig aldrig. Och vi kommer alltid stå trygga i våra värderingar och erbjuda en fantastisk miljö för våra spelare, ledare, personal, supportrar, osv.

Idag handlar det om att torka tårar, för det är tufft, tuffare än vad jag trodde var möjligt.

Imorgon påbörjar arbetet att på nytt bygga upp Falkenbergs FF som ska under lång tid på ett hållbart sätt vara en elitförening. Jag är övertygad, helt övertygad att vi kommer lyckas. Vi har en helt annan grund att stå på idag än vi tidigare haft.

Men vi behöver Er allas stöd, vi behöver till och med mer stöd.

Falkenbergs Kommun förtjänar att ha ett elitlag i världens största och enligt mig bästa sport och vi kan göra det tillsammans. Ett elitlag är viktigt för alla våra ungdomar som spelar fotboll i Falkenberg.

Till sist vill jag rikta mig till Er supportrar. Ni är helt fantastiska. Den kärleken Ni gett och gav till spelare och ledare igår var bland det finaste jag sett.

Nästa år ser jag fram emot att se Er på Falcon Alkoholfri Arena och resan mot Eliten kan börja!”

Patrik Lundgren

Foto: Lollo Skagerfält