Laholms FK
Nyligen valde Falkenbergs FF-fostrade mittbacken Erik Berg att avsluta sin framgångsrika karriär på grund av skadeproblem. Vi har intervjuat en av våra mest meriterade spelare genom tiderna.

Han har Falkenbergs FF som moderklubb och flyttades upp i A-laget 2008. Erik, som då hette Johansson i efternamn, spelade 131 A-lagsmatcher för FFF och gjorde 25 mål mellan 2008 och 2011. Hösten 2011 tog han steget till Gais, där han genast blev populär bland fansen genom att avgöra ett derby mot IFK Göteborg. Inför säsongen 2013 värvades han av Malmö FF, där han kom att vinna två SM-guld och spela i Champions League. Sommaren 2015 flyttade han vidare till belgiska Gent. Tiden i Belgien blev kortvarig och Erik vände hem till Norden i januari 2016. Men inte till Sverige utan till danska storklubben FC Köpenhamn. Med FCK blev han dansk mästare två gånger och vann även två cuptitlar.

Sommaren 2016 representerade han Sverige i EM i Frankrike. Falkenbergssonens sista klubb i karriären blev Djurgårdens IF, som han anslöt till sommaren 2018 och vann sitt tredje SM-guld med 2019. Tyvärr drogs han också med stora knäproblem, som inte ville ge med sig. I dagarna bestämde sig den tolvfaldige landslagsmannen för att lägga skorna på hyllan. Så här säger 32-åringen om beslutet idag:
– Det har varit väldigt omtumlande. Det är en märklig känsla att avsluta en så lång karriär. Men jag mår jättebra och ser fram emot min nya vardag, säger Erik Berg till hemsidan.
Vad är du mest stolt över med din karriär?
– Jag är mest stolt över att jag fått sprida så mycket glädje med min fotboll.
Vilka har varit höjdpunkterna? Vad har varit roligast?
– Det finns många höjdpunkter. Att spela EM, Champions League och ligatitlar har varit fina upplevelser. Det roligaste har ändå varit att varje dag få jobba med det jag tycker är otroligt kul, att spela fotboll.
Vad har Falkenbergs FF betytt för dig genom åren?
– FFF ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Där fick jag min skolning och min chans att spela elitfotboll. Jag kommer vara evigt tacksam klubben.
Vad kommer du att göra nu när du har slutat som spelare?
– Jag kommer först och främst umgås mycket med min fru och mina barn. Jag ser väldigt mycket fram emot att ha mer ledig tid med dem. Sen har jag lite kul projekt på gång, så håll utkik! säger Erik Berg.

Falkenbergs FF vill passa på att gratulera Erik till en fin karriär!