Norrby IF
Under tisdagskvällen mötte Falkenbergs FF division 1-laget Tvååkers IF, som är obesegrat under försäsongen, på bortaplan. Hemmalaget vann med 1-0 efter att ha gjort matchens enda mål på straff. FFF skapade många lägen, men fick inte in bollen en enda gång.

Matchen började trevande. Båda lagen kände på varandra inledningsvis och det var inte särskilt mycket ordnat spel. Sedan tog sig matchen. Efter 22 minuter skapade FFF matchens första chans. Anton Wede fick ett bra läge till höger i straffområdet, men sköt utanför stolpen. Sex minuter senare var det Melker Nilssons tur att få en möjlighet. Han tråcklade sig fram och sköt ett skott som räddades. I 31:a minuten skickade Adam Bergmark Wiberg iväg bollen mot tomt mål, sedan en TIF-spelare upphävt offsiden. Men bollen räddades innan mållinjen. Några få minuter senare gjorde Viktor Noring en stabil räddning och bollen skickades därefter ut till en resultatlös hörna. Strax före paus svarade Noring för en ny räddning på ett distansskott i lurigt läge. Första halvlek förblev mållös.

FFF gjorde ett byte i paus. Linus Borgström bytte av Mahmut Özen, vilket var förutbestämt. Dock tvingades Kalle Björklund utgå med en lindrig hjärnskakning efter en ful smäll. Axel Norén kom in i hans ställe. FFF fick ingen rolig start på andra halvlek. FFF drog på sig en straff i 52:a minuten som TIF förvaltade. Tre minuter senare hade FFF ett bra läge att kvittera. Ett fint inlägg från Tobias Englund nickades av Adam Bergmark Wiberg, men målvakten svarade för en bra räddning till hörna. I 58:e minuten hade FFF ett dubbelläge, men både förstaläget och returen brändes. Där skulle det naturligtvis ha blivit 1-1 med bättre skärpa. I 66:e minuten bytte Linus Dahl av Melker Nilsson. Sju minuter senare fälldes Adam Bergmark Wiberg i straffområdet och borde nog ha fått en straff, men domaren friade. FFF fortsatte att skapa lägen. ”ABW” fick ett ypperligt läge men lobbade bollen över. I slutminuterna var Axel Norén nära att trycka in kvitteringen, men TIF:s målvakt stod pall och höll nollan. FFF skapade många lägen, men satte inte ett enda av dem. TIF vann med 1-0 på Övrevi.

– Insatsen var inte tillräckligt bra. Vi bjöd på ett mål bakåt och gjorde inga mål framåt. Vi hade många bra avslutslägen, men avsluten var alldeles för tama. Anfallsspelet var ensidigt emellanåt och det hjälper inte oss så mycket att deras målvakt var matchens lirare. Vi måste vinna sådana här matcher. Nu har vi bara genrepet borta mot Mjällby kvar och det gäller att vi försöker hitta lite styrka genom ett bra resultat där, säger huvudtränare Hasse Eklund.

Text och foto: Eric Nilsson