Falkenbergs FF skapade de största chanserna och hade det bästa tifot men det blev ändå mållöst hemma mot Gais.

Det skapades inte mycket under den första halvtimmen. Gais hade ett inlägg från Axel Henriksson som for upp i ribban och FFF:s Robin Hofsö hade ett bra läge, men i övrigt var det en jämn kamp med få målchanser. I andra halvlek var det klar fördel FFF! I 58:e minuten ersatte Linus Dahl Lucas Sibelius, som tyvärr tvingades avbryta på grund av skada. Wilhelm Ärlig var sedan oerhört nära att spräcka nollan. Han hade både ett klockrent stolpskott och ett friläge som räddades av målvakten Mergim Krasniqi. Med dryga kvarten kvar kom Oskar Christiansson in istället för Melker Nilsson och han fick ett bra läge i 77:e minuten. Men skottet räddades återigen av Krasniqi. FFF gjorde ett sista försök att få till ett segermål genom att byta in duon Kwame Kizito och Rasmus Fridolf under slutminuterna, men Gais lyckades freda sitt mål och matchen slutade 0-0. Det märktes att det var två bra lag som möttes.

– Vi krigade verkligen i 90 minuter. Vi visste att det skulle bli en tuff fajt precis som mot Olympic senast. Jag tycker att vi hade de hetaste chanserna. Sen hade de perioder där de var bra, men det var lite favör till oss. De har haft lite mer medgång än oss och vi har fått kriga extra mycket för segrarna och inte fått några gratismål med oss alls. Vi har mycket i bagaget. Tio matcher är nu spelade och självklart hade vi velat ha några poäng till. Framförallt sticker matcherna mot Lindome och Trollhättan ut. Där borde vi fått med oss poäng. Vi har lite att hämta in om man säger så, säger Christoffer Andersson.
Gais skapade inte mycket av värde utöver inlägget i ribban.
– De hade något vinkelskott och några halvfarliga omställningar men generellt sett så löste vi det väldigt bra försvarsmässigt. Tim Erlandsson har verkligen tagit sig också och hjälper till ordentligt, säger huvudtränaren.
Och som bekant hade Wilhelm Ärlig matchens två i särklass bästa målchanser.
– ”Wille” skapar mycket. Ibland går proppen ur. Helt plötsligt gör man tre mål i en match. Han är en viktig och finurlig spelare, men har haft stolpe ut några gånger. Han är där och skapar lägen. Det är bara att fortsätta.

FFF är fortsatt obesegrade på hemmaplan, men ”Chrisse” hade såklart gärna sett att någon av dessa två matcher resulterat i en seger.
– Efter de här två matcherna känns två poäng sådär. Vi vill ta in poäng på topplagen. Vi är inte nöjda med detta. Hade vi fått fyra poäng hade vi varit ganska nöjda. Men vi får se till vad vi gör. Vi har saker att utveckla och skruva på. Sen har vi saker som vi gör bra också. Många spelare lär sig för varje dag som går. Vi bygger vidare.
Han vill lyfta fram några spelare.
– Innermittfältet med Lucas Sibelius och Melker Nilsson gjorde det bra. De ville delta hela tiden. Hela backlinjen var klockren ihop med Tim där bak. Det var stabilt. ”Wille” skapade grejer. Bland de där framme var det högt och lågt. Jag hade önskat lite mer. Kanske rådde det lite energibrist. Jag kan förstå det. Flera spelade 90 minuter i torsdags. Man behöver löpa mycket i de rollerna och då behöver man vara fräsch.
Imorgon väntar vilodag för FFF. Nästa fajt är borta mot Åtvidaberg på lördag.
– Det gäller att slicka såren och sen är det på det igen. Vi krigar vidare.
Gällande Lucas Sibelius får vi se i veckan. Han slog upp sin fotledsskada efter att ha fått en rejäl smäll.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Gabriel Johansson, Adam Eriksson – Lucas Sibelius, Melker Nilsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö