Falkenbergs FF stod för en mycket bra insats hemma mot Elfsborg och vann fullt rättvist med 2-1 efter mål av glödhete Robin Östlind och pigge inhopparen John Chibuike.

Hela 4318 åskådare hade tagit sig till Falcon Alkoholfri Arena för att se FFF ta emot Elfsborg denna varma lördagskväll. FFF började utmärkt och var nära att måla direkt. I åttonde minuten klackade Robin Östlind snyggt fram Anton Wede som i fritt läge avlossade ett skott som Kevin Stuhr Ellegaard kunde rädda. Sex minuter senare fick dock målvakten kapitulera. Robin Östlind höll sig framme i straffområdet och sköt kliniskt in de gulvitas ledningsmål. Det var ytterns första allsvenska mål.

Tyvärr fick FFF-fansen inte glädjas särskilt länge. I 19:e minuten tappade FFF markeringen på Pawel Cibicki som nickade in 1-1. Hampus Nilsson gjorde en reflexräddning till hörna och agerade även i övrigt mycket stabilt i comebacken. Fyra minuter före pausvilan tvingades Tobias Karlsson utgå med en stukad fot. In kom den ordinarie lagkaptenen Tibor Brink Joza. Efter 45 spelade minuter visade resultattavlan 1-1.

FFF tog direkt tag i taktpinnen i andra halvlek. Efter bara två minuter slog Christoffer Carlsson in bollen mot Robin Östlind och bollen tog i stolpen. Det var inte långt ifrån att Kirill Pogrebnyak kunde slå in returen. Pigge Östlind var i 55:e minuten framme och hotade ännu en gång, men fick se sitt skott räddas. I 69:e minuten byttes han ut till förmån för John Chibuike. Han skulle komma att spela en huvudroll knappt tio minuter senare.

I 78:e minuten fick FFF straff sedan Christoffer Carlsson vräkts ner i straffområdet. John Chibuike klev fram och rullade hur kyligt som helst in bollen vid högra stolpen. Med några få minuter kvar av ordinarie tid gjorde Hampus Nilsson en enormt viktig räddning med foten och djupt in på stopptid hann han före Cibicki och boxade undan bollen i ett farligt läge. FFF, som bytte in Tobias Englund istället för Jacob Ericsson i 88:e minuten, kämpade ner Boråslaget och knep en minst sagt efterlängtad seger. Detta var FFF:s första seger på elva matcher. Gissa om det var glada miner efteråt! Hasse Eklund var mycket nöjd med insatsen och tyckte att samtliga spelare gjorde en bra insats.

Väldigt glad var också målskytten Robin Östlind.
– Vi gjorde en jättebra match från första stund och förtjänade absolut den här vinsten. Vi spelade bättre än dem, hittade ytor och sårade dem. Segern betyder jättemycket, säger Alingsåssonen.