Historien upprepade sig. Återigen var FFF otroligt nära poäng men brände ett friläge i slutskedet och föll med uddamålet. 5252 åskådare såg matchen vilket innebär nytt publikrekord på arenan.

FFF tvingades till en sen ändring i startelvan då Christoffer Carlsson insjuknat. Istället fick John Chibuike göra sin första match från start i FFF-tröjan. Johan Brattberg gjorde en bra räddning på en nick i matchinledningen. Men gästerna Malmö FF fick ändå en drömstart då en omarkerad Markus Rosenberg kunde nicka in 1-0 i sjätte minuten. FFF hade ett bra nickläge som räddades. MFF utökade sedan ledningen i 25:e minuten efter slarv i FFF-försvaret. Efter en kommunikationsmiss mellan Carl Johansson och Johan Brattberg fick Markus Rosenberg öppet mål. Han rullade enkelt in sitt andra mål för dagen. FFF spelade upp sig och fick till en reducering strax före paus. Utmärkte Kalle Söderström nickade snyggt in bollen och skakade liv i matchen. Det var mittfältarens första allsvenska mål. Assisten stod Jacob Ericsson för.

Tio minuter in i andra halvlek fick skåningarna straff efter en handssituation. Rosenberg stegade fram och sköt bollen i ribban. Därmed stod det fortfarande 1-2 på resultattavla. FFF kämpade på för att få till en kvittering. Gulvitt bytte in Anton Wede, Kirill Pogrebnyak och Robin Östlind under slutkvarten och forcerade. Nyss inbytte Wede fick ett friläge men blev mycket tveksamt avblåst för offside. I 93:e minuten skulle den stora chansen komma. Nsima Peter fick bollen. Han vände och vred inne i straffområdet innan han serverade Kirill Pogrebnyak. Ryssen fick ett superläge, men sköt rakt på Johan Dahlin. MFF kom undan med blotta förskräckelsen och tog hem vinsten. FFF gjorde en fullt godkänd insats men föll ännu en gång på det berömda målsnöret. FFF behöver nu slicka såren och ladda för det viktiga bortamötet mot AFC Eskilstuna nästa helg.

Foto: Robert Boman & Glenn T. Unger