IF Centern
Under torsdagen gjorde Pontus Carlsson sin första träning med Falkenbergs FF på ett regnigt Falkenbergs IP. Han är också uttagen i matchtruppen direkt.

– Det känns riktigt bra och roligt att vara igång, men lite kallt. Det var en lite mer taktisk träning idag så man fick inte känna på bollen jättemycket. Det är många nya grabbar och man ska gå igenom allting – som till exempel fasta situationer – så jag förstår det. Det kändes ändå bra för mig. Det ska bli riktigt kul med match imorgon, säger Pontus Carlsson.
Han är nöjd med mottagandet han har fått i sin nya klubb.
– Alla killarna verkar riktigt snälla, så det känns väldigt bra. Remo Gotfredsen Grgic har tagit hand om mig riktigt bra. Jag känner honom sedan innan, så det har funkat perfekt.
Ska han lära dig allt om Falkenberg nu?
– Precis, precis, säger Pontus med ett skratt.
Vad vet du om FC Trollhättan?
– Jag vet inte så mycket om FC Trollhättan. Jag vet att HBK kvalade mot dem inför Svenska cupen en gång och det var riktigt tufft, så jag vet i alla fall att det är ett bra lag.
Vad tror du att du skulle kunna bidra med redan imorgon?
– Förhoppningsvis mycket fart framåt och att kunna öppna upp och hota på sista tredjedelen, säger 19-åringen.

Christoffer Andersson är glad över att ha fått in den offensive mittfältaren i truppen.
– Det är en spännande spelare som vi har hört gott om. Han är en väldigt teknisk, löpvillig, kreativ och snabb spelare. Det är en spelare som behöver seniorerfarenhet. Han ska komma in i gänget så fort som möjligt och lära sig hur vi spelar. Förhoppningen är att han ska vara en bidragande spelare och kunna påverka resultat och matcher. Han kan spela både centralt och på kanten och skulle säkert kunna ha en roll där framme också. Det är jättekul att vi har fått in Pontus och jag har hört gott om honom som person också, säger ”Chrisse”.
Han är laddad inför premiären, men betonar att det också bara är en seriematch av 30 under säsongen.
– Det haussas alltid lite kring första matchen. Det är kul att det drar igång och alla känner ett sug efter att spela tävlingsmatcher efter en lång försäsong. Det har varit en försäsong där en hel del har varit borta. Många har varit med hela vägen men vi har varit få. Nu är vi fler plötsligt. Några är på väg tillbaka. Vi var ändå 17 utespelare på träningen idag. Självklart är vi taggade, men det handlar om att inte bygga upp det till någon jättegrej. Det är en hemmapremiär så det ska vara skitkul men också handla om normala förberedelser och att hitta rätt känsla. Att det kittlar lite extra med en premiär är bara positivt.

Huvudtränaren vet vad han vill se för FFF på planen imorgon eftermiddag.
– Vi vill se ett kompakt och fint lag, där man jobbar för varandra. Vi ska vara tajta i defensiven, skarpa och spetsiga i omställningar och lugna och trygga i passningsspelet. Sedan ska vi ha en väldigt hög aktivitet. När vi gör det med tajming och kontroll på matcher ser vi väldigt bra ut. Målsättningen är att så ofta som möjligt hamna i den typen av matchbild.
Hur är FC Trollhättan som lag med nye tränaren Niklas Wenderyd?
– De ser absolut vettiga ut. De har också fått in en del nya spelare och ändrat formation. De spelar en form av 4-3-3. Det är ett lag som gärna vill ta sig till mål ganska kvickt. De är snabba på att komma in i spelyta två och attackera sista ytan, antingen genom att utmana en mot en eller genom kombinationer och inlägg. Där känner vi igen vissa saker sedan tidigare. FC Trollhättan är ett lag som jag tror kommer tillhöra toppskiktet.
Anfallaren Leonardo Farah Shahin är precis tillbaka från landslagsuppdrag med Libanons A-landslag.
– ”Leo” har varit jättebra på försäsongen och sett väldigt fin ut. Han har utvecklats och är en ambitiös spelare som jobbar stenhårt för laget. Han är kunnig gällande vår organisation och vilka prioriteringar vi har. Han kommer från en resa nu. Även om han har rest ganska bra är det alltid det här med mat, sömn och tidsomställning. Han gjorde ett lättare pass idag och kommer att vara med imorgon. Sen får vi se hur mycket speltid det blir.
Kan det ge spelarna lite extra energi att få spela inför många hemmafans igen?
– Det handlar om att hitta rätt känsla i kroppen. Att vara lite extra taggad och pirrig är normalt. Det gäller att omvandla det till en stor spelglädje och en vilja att ha boll och vara aktiv. Att både orka och vilja röra sig i rätt ytor och göra det med god tajming tror jag kommer vara nyckeln. Då är det en bidragande hjälp att ha en publik som är där och sporrar. Jag tror att vi kommer att få se ett gäng som är otroligt suget på att gå ut och leverera och visa bra ingredienser i spelet, säger Christoffer Andersson.

Följande 18 spelare ingår i premiärtruppen:
Anton Andersson
Gabriel Johansson
Tim Stålheden (K)
Noel Hansson
Nils Bertilsson
Remo Gotfredsen Grgic
Leonardo Farah Shahin
Melwin Kocanovic
Christoffer Carlsson
Isaac Shears
Lucas Sibelius
Oskar Lindberg
Pontus Carlsson
Rasmus Andersson
Melker Nilsson
Godwin Aguda
Gustav Lillienberg
Melker Larsson

Glöm inte säkra era biljetter i god tid. Klockan 15.00 imorgon kör vi – here we go!