Falkenbergs FF körde över Akropolis fullständigt i första halvlek och ledde övertygande med 3-0 i paus. Men i andra halvlek tappade FFF allt och 3-0 förvandlades till 3-3.

FFF tog tag i taktpinnen från första sekunden och var det överlägset bästa laget i första halvlek. I tolfte minuten tryckte Kwame Kizito in ledningsmålet och sedan fortsatte FFF ösa på framåt. Som ett brev på posten kom 2-0 i 36:e minuten när Melker Nilsson vräkte in bollen bakom Oresti Menka. FFF var inte nöjda med det utan satte tryck på Akropolis konstant. I 43:e minuten prickade Anton Wede in 3-0 via stolpen. Den gulvita glädjen var total och FFF såg ut att vara på väg mot en solklar och odiskutabel seger. Hemmalaget var överlägset och siffrorna 3-0 speglade matchbilden.

Tyvärr blev det en total scenförändring i andra halvlek. Tre minuter in i halvleken var Kwame Kizito nära att nicka in 4-0. Efter 57 minuter var det färdigspelat för Adam Eriksson, som åkte på en tuff smäll. Tobias Englund kom in i hans ställe. Plötsligt slutade FFF spela offensivt och försökte istället bevaka sin ledning. Det skulle komma att straffa sig rejält. I 68:e minuten reducerade Marcus Burman till 3-1. Strax därefter ersatte Oliver Hintsa en slutkörd Kwame Kizito. Efter att Axel Norén drällt med bollen kunde Akropolis reducera på nytt i minut 78 genom Erik Figueroa, som blev fri och kunde chippa in bollen. FFF tog sedan ut Nsima Peter och satte in Tobias Karlsson. Gulvitt gick ner på fembackslinje för att försöka stänga igen bakåt. Så blev det tyvärr inte utan i matchminut 89 dundrade Christian Rubio Sivodedov in kvitteringen. Upphämtningen var fullbordad. Fler mål blev det inte. FFF tappade 3-0 till 3-3. En fullkomligt lysande första halvlek följdes upp med en passiv andra halvlek. Besvikelsen var stor i FFF-lägret efteråt.

– Jag är besviken över att vi inte fick tre poäng. Första halvlek var riktigt bra. Vi gjorde allting rätt och gjorde tre mål. Jag är mycket imponerad av första halvlek. Vi hade behövt spela på samma sätt i andra halvlek. I andra halvlek gjorde vi individuella misstag och de kom in i matchen. Vi gick ner på fembackslinje men det gick ändå inte att hålla ledningen. Vi måste alltid spela i 90 minuter. Detta får bli en läxa för oss. Vi får lära oss av detta, säger Dominic Chatto, som var ansvarig tränare i Tobias Tuvessons och Jonas Axeldals frånvaro.