Laholms FK
Försvararen Sander van Looy är klar för Falkenbergs FF. FFF och 22-åringen har enats om ett tvåårskontrakt.
– Jag är väldigt glad över att skriva på för FFF, säger Sander van Looy.

Nederländaren är skolad i PEC Zwolle och har gjort 90 minuter i högstaligan Eredivisie. Efter ett lyckats provspel prövar han nu sina vingar utanför hemlandet.
– Det var ett enkelt val för mig att välja Falkenbergs FF. Några andra klubbar var också intresserade, men FFF gav mig den rätta känslan. Jag har fått ett varmt välkomnande och alla involverade i klubben är väldigt vänliga, säger Sander van Looy.
Den storväxte mittbacken säger sig bara ha fått bra intryck av klubben.
– Jag gillar omgivningen och faciliteterna. Då det är min första klubb utanför Nederländerna är det väldigt härligt att det är så professionellt, säger han.

Mittbacken beskriver sig själv som spelare enligt följande:
– Jag är fysiskt stark försvarare som är nästan två meter lång. Men jag tycker att min största styrka är min teknik. Jag gillar att bygga upp spelet och att vara viktig i positionsspelet, säger han.
22-åringen hoppas att han kan hjälpa FFF att förbättra sitt försvarsspel.
– Jag vill vara viktig för klubben i år. Jag vill ta Falkenbergs FF till en högre nivå tillsammans med mina lagkamrater. Jag kommer att försöka att vara viktig i försvaret och hjälpa laget att vinna många matcher, säger Sander van Looy.

På grund av en långvarig axelskada representerade han ingen klubb under förra året. Nu är han väldigt ivrig på att få spela matcher igen.
– Det är svårt att beskriva hur sugen jag är. Före min skada såg framtiden ljus ut för mig. Jag känner mig väldigt frisk. Jag ska göra allt jag kan för att bli ännu bättre än förut, så att jag kan få en bra framtid tillsammans med FFF, säger han.

Han tror att allsvenskan kommer att passa honom bra.
– Jag ser fram emot att spela i allsvenskan. Det är en bra och stark liga och jag hoppas att jag kan sticka ut i den, säger Sander van Looy.
Han blir den första nederländaren som tillhör Falkenbergs FF:s A-lag.
– Jag måste säga att jag är stolt över att bli klubbens första nederländare. Jag har redan bra kontakt med mina lagkamrater, tränarna och alla andra hårt arbetande personer i klubben. Jag kan inte vänta på att få spela för FFF:s fans och förhoppningsvis gillar mina lagkamrater min nederländska musik, säger han.

Håkan Nilsson är glad över att Sander van Looy tillhör FFF de kommande två åren.
– Jag är väldigt nöjd över att ha hittat nästa pusselbit i backlinjen. Under veckan här visade han prov på ett väldigt bra passningsspel och att han är en bra karaktär och ledare på plan. Det fastnade vi för. Han vill verkligen ta nästa kliv i sin karriär och då hoppas vi att FFF är en klubb som kan ta honom dit. Sander är en spännande och intressant spelare och en bra kille vid sidan av plan, säger sportchefen.

Foto: Lollo Skagerfält/PEC Zwolle