Norrby IF
Falkenbergs FF förlorade med 1-4 mot Häcken på Bravida Arena. Men siffrorna speglar inte matchbilden. FFF gjorde en ganska bra bortamatch och hade bud på kvittering vid underläge 1-2.

Under de första 20 minuterna var det böljande spel på Hisingen. FFF höll ställningarna bakåt och stack upp i kontringar då och då. Sedan tappade FFF bort brassen Paulinho, som alldeles för fri tryckte dit 1-0 för Häcken. Tyvärr kom 2-0 knappt sju minuter senare. Daleho Irandust fick lång tid på sig att sikta in sig och sköt obehindrat in bollen. FFF grävde inte ner sig utan kom tillbaka. I 32:a minuten stod John Chibuike för ett finfint inlägg som Kirill Pobrebnyak nådde högst på och nickade in reduceringen. Äntligen fick ryssen utdelning för sitt slit.

FFF försökte få till en kvittering i andra halvlek. Anton Wede avlossade ett tungt distansskott som Christoffer Källqvist med nöd och näppe lyckades rädda. Efter 69 minuter kom Robin Östlind in istället för John Chibuike. Östlind skulle också få en ypperlig kvitteringschans, men kom aldrig till avslut i straffområdet och chansen försvann. Med nio minuter kvar av ordinarie tid bytte FFF in Mahmut Özen. Anfallaren Nsima Peter, som var groggy, utgick.

När FFF inte fick till en 2-2-boll gjorde Häcken 3-1. Hampus Nilsson gick ut helt rätt men förlorade en 50-50-duell och Kwame Kizito kunde lätta in bollen. Häcken hade studsarna med sig denna afton. Det hade inte FFF. I matchens absoluta slutsekunder prickade Paulinho in 4-1. Återigen misslyckades FFF med att störa målskytten.

Häcken vann med 4-1, vilket känns som väl stora siffror med tanke på hur länge FFF var med i matchen. FFF gjorde en helt okej bortamatch även om siffrorna återigen var negativa och är kvar på kvalplats då både GIF Sundsvall och AFC Eskilstuna förlorade på nytt. Nu väntar ett uppehåll, innan en mycket viktig bortamatch mot IK Sirius stundar.