Norrby IF
19-åringen Matthew Garbett har blivit uttagen som reserv till Nya Zeelands OS-trupp.

Matthew Garbett, som gjort sju matcher i superettan i år, har kommit med i ”All Whites” trupp till OS i Japan som resande reserv.
– Jag är förväntansfull och känner mig ärad över att ha blivit uttagen av landslaget igen. OS är något som inte alls händer särskilt ofta, så jag ser fram emot denna fantastiska upplevelse, säger Matthew Garbett.
Är du förvånad?
– Nej, jag är inte förvånad. Coachen känner mig och vet hur jag är som spelare.
Vad exakt innebär en ”resande reserv”?
– Det innebär att jag åker till Japan och är involverad i allting fram till matcherna, men exkluderas från matchdagstruppen.
Så om det uppstår en skada så kan du kallas in?
– Exakt, säger Matthew Garbett.

Nya Zeeland möter Sydkorea (22 juli), Honduras (25 juli) och Rumänien (28 juli) i gruppspelet och samlas för ett förläger den 4 juli. Det återstår att se hur långt Nya Zeeland går i turneringen, men klart är att han missar FFF:s matcher mot Jönköpings Södra (20 juli) och Helsingborgs IF (27 juli). Falkenbergs FF önskar kiwin lycka till i Japan.

Foto: Robert Boman.