Norrby IF
Ledigheten är över och FFF är i gång med träningen igen. Hemsidan har tagit ett snack med huvudtränaren Hasse Eklund.

Hur är det att vara i gång igen? Är du nöjd med den fysiska form spelar visar upp?
– Det känns bra att börja igen. Vi har haft tio dagars ledighet med individuella program och så här långt verkar det som om spelarna har tränat bra och vill förbättra sin nuvarande placering. Vi kör på med tuffare fys nu i omstarten  för att orka att kriga ända in i kaklet och de resterande 18 omgångarna som återstår.

Vad kommer ni att slipa på fram tills allsvenskan drar i gång igen?
– Fysiskt handlar det om att få spelarna i form och taktiskt kommer vi jobba mycket med vårt spel i de båda straffområdena.

Det är träningsmatch mot Norrköping på onsdag. Vad hoppas ni få ut av den matchen?
–
Det viktigaste är att vi får upp tempot och intensiteten i kampmomenten. Sen vill jag se mer pondus i de båda straffområdena och att vi visar upp ett varierat passningsspel med högt bolltempo.

Hur ser du på våra chanser i allsvenskan i höst?
– Jag är optimistisk om att vi kan utveckla vårt spel ännu mer och kan vi bara bli lite mer koncentrerade och fokuserade under matcherna på de små detaljerna så har vi alla möjligheter att bli ännu bättre som lag och få fler poäng.

Är det någon spelare som har överraskat på dig under vårsäsongen?
–
Här måste jag bara lyfta fram Tobias Englund. Han har verkligen förstått vad det handlar om som fotbollsspelare. Du har en begränsad tid som aktiv spelare och då gäller det att ta vara på den tiden och försöka att bli så bra som ens potential tillåter. Han ger järnet i varenda minut under match och träning. Han tränar extra för att utveckla sig själv och han vet att de allsvenska spelarna inte bryr sig om vad vi gjorde i superettan förra året, så det gäller att hela tiden flytta fram sina gränser och bli bättre. Som tränare önskar man sig alltid pålitliga spelare. Med Englund vet man vad man får och det är en Falkenbergsspelare med rätt attityd ut i tåspetsarna.

Foto: Glenn T. Unger