Norrby IF
Idag mötte Falkenbergs FF Halmstads BK i Salou. Matchen slutade mållöst sedan båda målvakterna fredat sina mål. FFF var dock närmast segern.

FFF startade enligt följande:
Hampus Nilsson – Tibor Brink Joza (K), Carl Johansson, Tobias Karlsson, Jacob Ericsson – Kalle Söderström, John Björkengren, Marcus Mathisen, Tobias Englund – Edi Sylisufaj, Kirill Pogrebnyak.

Första halvlek var en jämn historia, där FFF hade något mer boll. Spelmässigt såg det bra ut. Båda lagen skapade några chanser men det var FFF som hade den klart bästa. Kantlöparen Kalle Söderström fick ett friläge, men fick inte alls till avslutet. 0-0 stod sig till pausvilan.

Per Karlsson och Christoffer Carlsson kom in istället för Tibor Brink Joza och Kirill Pogrebnyak i paus, vilket var förutbestämt. ”Stoffe” skulle få ett gyllene läge att ge FFF ledningen. Efter ett inlägg från en annan inhoppare, Robin Östlind, 20 minuter in i andra halvlek nickade han i ribban. I slutminuterna var FFF, som även bytte in Johan Lassagård, Passi Prudence och Anton Wede, återigen nära att spräcka HBK:s nolla. Edi Sylisufaj hade ett bra skott som tvingade målvakten till ett bra ingripande. Hampus Nilsson på andra sidan behövde inte svettas i andra halvlek. Det blev inga mål i Salou.

– Jag är mycket nöjd med matchen. Den spelades i ett högt tempo och båda lagen visade vinnarvilja. Det positiva är att om vi inte gör mål på våra chanser så ska vi inte förlora matchen. Vi visade upp en solid insats bakåt och tillät inte HBK att komma in i vårt straffområde alltför många gånger med bollkontroll och tid. Vi visade upp en härlig vilja att försvara vårt mål och försökte hela tiden stressa HBK till svåra avslut, säger Hasse Eklund och fortsätter:

– Framåt spelade vi en rörlig och bra anfallsfotboll. Med flera chanser att göra mål. Tyvärr var inte skärpan i avsluten där idag, men det är lätt hänt med flera träningspass kort in på match och de chanser vi skapar idag får vi bara se till att sätta dit nästa gång. Det som var mest positivt idag är att de spelare som kom in i matchen gjorde jättebra prestationer och visade prov på spelkvalité och ansvarskänsla för lagets prestation. Vi lyckades behålla vår spelidé hela matchen och det gladde mig mest att strukturen fanns där trots alla byten och vi hade krafter att trycka tillbaka HBK i slutet på matchen för att försöka vinna den, säger huvudtränaren.

Foto: Lollo Skagerfält