Klockan 13.00 imorgon smäller det. Då möter Falkenbergs FF Tvååkers IF på Övrevi. FFF är uppe i 14 raka seriematcher utan förlust och har alla spelare utom korsbandsskadade Carl Martinsson tillgängliga imorgon. Därmed är konkurrensen tuff.

Det var glada miner efter den sista träningen inför derbyt.
– Träningen var helt okej. Vi har gått igenom det sista inför matchen, både praktiskt och teoretiskt. Det kändes bra. Vi är på hugget, säger Christoffer Andersson.
Huvudtränaren tror sig veta vad det blir för typ av match.
– Det blir fajt givetvis och vi är självklart sugna på att fortsätta på den väg vi har utstakat sen lång tid tillbaka. Vi har en motståndare som vill göra det väldigt svårt för oss. I sina bästa stunder är Tvååker väldigt svåra att möta. Det är absolut en utmaning för oss, framförallt på deras hemmaplan. Vi är redo för duellspel och kamp i 90 minuter, säger ”Chrisse”.

Förutom långtidsskadade Carl Martinsson är alla i truppen redo för spel.
– Alla är friska, så det ser bra ut. Det är skönt att ha alla spelare tillgängliga. Vi har varit flitiga på att hålla folk i trim. Vi ser starka ut. Vi siktar givetvis på tre poäng och jag hoppas att vi har energin till att verkligen ta upp kampen och bita i det lilla extra som krävs i ett derby.
FFF vill fortsätta precis som laget har gjort på sistone.
– Vi är inget lag som ändrar massor från match till match. Vi jobbar med grunderna och jobbar frekvent med det i laget. Vi har individer som försöker lära sig sina roller ännu bättre. Det handlar om relationer mellan varandra och allt det andra. Vi fortsätter med vårt. Det finns alltid massor att göra. Mycket ser bra ut, men mycket kan se ännu bättre ut. Det är det vi jobbar på, säger Christoffer Andersson.
Och ett derby är alltid ett derby.
– Ett derby blir speciellt. För alla som har en relation till Tvååker blir det speciellt. För mig är det som vilken annan match som helst. Men det kittlar lite extra för dem att möta Falkenberg. Alla vill göra det lite extra svårt för oss. Därför möter vi lag som ändrar sitt sätt att spela lite mot oss. Vi har lärt oss att handskas med det. Vi vet vilka grunder i vårt spel som är viktiga. Vi har spelare som kan vara flexibla i sitt spelsätt och vill ta fram bollen, pressa och så vidare. Där har vi kommit långt och har ett lag som fungerar. Vi har många spelare som verkligen kan sina roller, säger coachen.
Hans förhoppning är att så många gulvita fans som möjligt tar sig till lagläkaren Sverker Nilssons hemort.
– Jag hoppas att många är sugna på att gå på match imorgon och jag hoppas framförallt att många falkenbergare vill komma och stötta oss i en tuff match! betonar ”Chrisse”.

Derbytruppen:
1. Tim Erlandsson
2. Gabriel Johansson
4. Tim Stålheden
5. Adam Eriksson
7. Sewen Emilov
8. Tobias Karlsson
9. Oliver Hintsa
10. Robin Hofsö
11. Wilhelm Ärlig
12. Christoffer Carlsson
13. Umar Bala Muhammed
16. Nadeem Omar
17. Lucas Sibelius
18. Linus Borgström
20. Linus Dahl
24. Taylor Silverholt
28. Melker Nilsson
30. Godwin Aguda
88. Oskar Christiansson

Matchen börjar redan klockan 13.00. Kom i tid till Övrevi och glöm inte att köpa biljetten i förväg. Framåt gula!