BK Astrio
FFF har slickat såren efter poängtappet borta mot Onsala BK och är laddat till tusen inför morgondagens hemmamatch mot Eskilsminne IF.

– Vi har jobbat mycket med både press-spel och vårt offensiva spel. Det har kanske inte varit lika mycket taktisk träning och sådant. Folk har fått tävla och visa upp sig ordentligt på alla plan, säger Christoffer Andersson.
Det råder ingen tvekan om att FFF är otroligt suget på en seger.
– Efter en poäng på de två senaste matcherna är det klart att vi suktar efter poäng. Sedan är det 30 matcher vi spelar och att det kommer någon match när saker och ting går lite snett får man räkna med. Det viktiga är hur man går vidare. Vi har fokuserat jättemycket på hur vi ska ta oss vidare och inte lägger för mycket krut på att rota i gammalt. Det är klart att det finns viktiga saker som vi ska titta på men annars handlar det om att förbereda sig på nästa match och så fort som möjligt bli skarpare i boxarna, säger ”Chrisse” och tillägger:
– Spelmässigt har vi haft övertag i alla matcher och varit det bättre laget i samtliga. Samtidigt måste vi se till att det omsätts i mål och skarpare lägen och att vi förvaltar dem på bästa sätt. Där har vi inte varit fullt så skickliga som vi hoppats. Vi ska även undvika att ge motståndarna att ge enkla målchanser. I förra matchen släppte vi till några alldeles för enkla målchanser.

Hur är Eskilsminne IF under Martin Pringles ledning?
– De har fortsatt på ungefär samma spår som Patrik Ingelsten drog igång. Formationen har varit sig lik. Sedan är vi vana vid att många lag hittar på något mot oss. Vi är förberedda på det mesta. De är ett lag som gjorde en bra säsong förra året och är en svår motståndare att möta. Förra året blev det en vinst och en oavgjord. När vi är på vår bästa nivå är det en match som vi har alla möjligheter att vinna, framförallt på hemmaplan. Det handlar mer om vår egen insats. Vi ska komma ut med en grym inställning och våga gå in i press-spelet fullt ut. Vi ska lita på att vi kan komma hela vägen in och sedan läsa spelen som kommer bakom de pressande spelarna. Sådana saker är viktiga. Det är viktigt att alla spelare verkligen vill påverka matchen till att bli en positiv historia.
Hur viktigt är det att få igång hemmaspelet igen?
– Det är det absolut. Jag tycker fortfarande att matcherna mot FC Trollhättan och Norrby till en början såg stabila ut. Sedan fanns det perioder i slutet där vi inte såg så bra ut som jag vill. Det handlar om att spela på samma sätt som fungerat under första tiden av matchen och lita på att målet kommer. Där förändrade vi oss och blev lite för ivriga och spelade en typ av fotboll som vi inte hade tänkt, säger huvudtränaren.

Gabriel Johansson är fortsatt inte tillgänglig efter sin skada. Det är däremot Vincent Bodiroza, som går in i truppen efter en skadeperiod. Melwin Kocanovic avbröt dagens träning och missar matchen till följd av ryggproblem.

Truppen mot Eskilsminne IF:
Anton Andersson
Tim Stålheden (K)
Linus Borgström
Noel Hansson
Nils Bertilsson
Remo Gotfredsen Grgic
Leonardo Farah Shahin
Isaac Shears
Christoffer Carlsson
Lucas Sibelius
Oskar Lindberg
Pontus Carlsson
Rasmus Andersson
Melker Nilsson
Godwin Aguda
Gustav Lillienberg
Melker Larsson
Vincent Bodiroza

Matchen drar igång klockan 16.00 imorgon. Let’s go!