Kristianstad FC
Klockan 16.00 imorgon möter FFF FC Rosengård på hemmaplan. FFF har sin gameplan redo.

FC Rosengård har inlett säsongen bra och parkerar just nu på femte plats i tabellen.
– FC Rosengård är verkligen en pigg nykomling. Det är ett fysiskt och direkt lag. De har tagit många poäng och hade kanske varit förtjänta av några till. De har en del vettiga spelare. De liknar oss till viss del i vissa faser. Det är en motståndare som vi vet kan göra bra ifrån sig så vi behöver vara skarpa från start, driva på spelet ordentligt och se till att nöta ned dem med bra bolltempo och rörelse. Det är ett ganska försvarsstarkt lag i perioder så det gäller att verkligen utmana dem med lösningar som de får svårt att hantera, säger Christoffer Andersson.

Isak Magnusson har spelat på högre nivå i Kalmar FF och Östers IF.
– Det är en spelare som man känner till väl och sedan är det några från Ettan som man känner till sedan innan. De har en forward som är rätt rapp där framme. De kommer till inlägg, slår en hel del djupledsbollar, vinna andrabollar och trycker in bollar i boxen. Vi förväntar oss att det blir en match där det krävs mycket attityd och vilja och en stor mod för att kunna spela den fotboll som vi vill.
Vad vill du se blir bättre jämfört med matchen mot Ljungskile?
– Det var en speciell historia. Det märktes tidigt att båda lagen gjorde misstag, halkade och tappade balansen. Det var en okontrollerad match. Det fanns bitar i matchen som vi hanterade ganska bra, som hur vi hanterade deras direkta spel. Det måste vi göra igen och se till att städa och vinna andrabollar. Vi behöver bli klart skickligare vad gäller tryggheten med bollen och ska verkligen våga och vilja och ha den där spelglädjen. Vi ska hela tiden vilja ha bollen i olika ytor vilket gör det jobbigt för motståndarna, säger ”Chrisse”.

Han gläds över att vara tillbaka på hemmaplan, på en klart bättre gräsmatta.
– Vi trivs som alltid här hemma. Det är en perfekt gräsmatta. Bortamatcherna är lite annorlunda med planskötsel och så vidare, men vi tar seden dit vi kommer. Sedan är det kanske svårt att bedriva den fotboll man vill fullt ut när det är svårare förhållanden på bortaplan, säger FFF:s huvudtränare.

Leonardo Farah Shahin är iväg på landslagsuppdrag med Libanons landslag. I övrigt är nästan FFF intakt. William Borgryd tillhör i första hand Varbergs GIF i nuläget. Gabriel Johansson har fått MR-svar och närmar sig comeback. Men är inte riktigt där än.
– Fotledsskadan tar tid att läka. Han är långt gången i processen men har en bit kvar. Han är ute och joggar men det är inte helt smärtfritt ännu. Vi tar det dag för dag, säger Christoffer Andersson.

Truppen mot FC Rosengård:
Anton Andersson
Tim Stålheden (K)
Linus Borgström
Noel Hansson
Nils Bertilsson
Remo Gotfredsen Grgic
Vincent Bodiroza
Isaac Shears
Christoffer Carlsson
Lucas Sibelius
Oskar Lindberg
Pontus Carlsson
Rasmus Andersson
Melker Nilsson
Godwin Aguda
Gustav Lillienberg
Melker Larsson
Melwin Kocanovic

Matchen startar alltså klockan 16.00. Glöm inte att säkra era biljetter i god tid. Slut upp och stötta laget från läktarplats!