Eskilsminne IF
Klockan 14.00 imorgon spelar Falkenbergs FF sin näst sista träningsmatch inför premiären. Helsingborgs IF väntar på bortaplan.

Assisterande tränaren Tobias Tuvesson känner till klubben väl sedan sin tid där.
– Jag känner till klubben, men laget känner jag inte till särskilt bra bortsett från scoutingen vi gjort inför matchen. Det är inte en enda spelare kvar sedan jag var där, mer än Kalle Joelsson som var med i akademin. Jag känner fortfarande materialaren, den legendaren ska bli kul att träffa.
Hur ser du på årets HIF som lag?
– Det är ett ungt lag. Det ser ut som att de har jobbat en del med struktur. De har ganska tydliga linjer i både offensivt och defensivt spel. Vi har sett två av deras cupmatcher och ”Chrisse” var och kollade på matchen mot Oddevold live, så vi har en hyfsad bild av dem, även om vi inte har gjort någon megascouting. I tidigare träningsmatcher har vi inte scoutat motståndare. Nu har vi börjat göra det, mer för att vänja de nya spelarna vid våra rutiner inför match. Vi hade en liten genomgång igår för att börja oss de rutiner vi har under säsong. Det har inte varit något större fokus på HIF utan fortfarande fokus på vårt spel. Det är det absolut viktigaste i den här matchen.
Vad väntar ni er av killarna imorgon?
– Vi förväntar oss att vi sitter ihop som ett lag på ett bra sätt. Vi har sett ganska fina ut i vårt uppbyggnadsspel och i vårt försvarsspel. Vi har en liten bit kvar på offensiv planhalva, med lite tajming och de rörelsemönstren vi vill ska finnas i vår avslutas och i vårt genombrottsspel. Det har vi jobbat lite tuffare med under denna vecka och det kommer vi göra fram till premiären. Det hoppas vi få se lite intentioner på imorgon.

Hur tycker du att det känns nu med två veckor kvar till premiär?
– Man längtar efter premiären för försäsongen är så lång. Det ska bli kul att spela tävlingsmatcher. Det ser man verkligen fram emot. Det känns som att vi är i fas. Det har varit lite stökigt med lite småskavanker och sjukdomar men det har det egentligen varit hela vägen, så det har vi vant oss vid att hantera på ett bra sätt. Jag tycker att vi ser bättre och bättre ut. Vi är inte riktigt där än men det börjar närma sig, men det är två matcher kvar och två veckor kvar innan det blir skarpt läge. Det ska vi nog se till att ha på plats när det är dags.
Hur är läget i laget just nu?
– Det är hyfsat bra. Remo Gotfredsen Grgic kör fortfarande rehab. Edvin Christiansson, William Borgryd och Vincent Bodiroza är inte riktigt tillbaka. Melker Nilsson fick kliva av träningen idag. Det ska inte vara någon fara med knäet men vi ställer över honom imorgon. Tim Stålheden kör för fullt. Oskar Lindberg är tillbaka efter sjukdom. Vi har även med Nsima Peter och Solomon Eneojo och junioren Adam Frånberg i truppen då vi har några spelare borta.
Hur tycker du att Nsima och Solomon har sett ut under veckan?
– Bra. Nsima känner man igen sedan tidigare. Man vet om hans egenskaper. Båda sliter rent fysiskt men det visste vi om. Kul för dem att kunna vara med och hålla igång här. Solomon kommer få lite andra förutsättningar i ett annat klimat, så hans resa är längre. Men han gjorde en pigg match mot Stafsinge tycker jag.
Båda gjorde mål direkt!?
– Ja, precis. De var verkligen på rätt plats vid rätt tillfälle. Nsima gjorde ett typiskt Nsima-mål. Det känner man igen sedan tidigare. De skötte sig bra, säger Tobias Tuvesson.

FFF mönstrar följande startelva:
Anton Andersson
Linus Borgström