Norrby IF
Imorgon kväll är det dags för det första, historiska derbyt mellan Falkenbergs FF och Varbergs Bois i allsvenskan. FFF är revanschsuget efter förlusten i cupkvartsfinalen mot Mjällby AIF och är nu angeläget om att kamma hem tre poäng i Varberg.

FFF åkte som bekant ur Svenska cupen i torsdags. Nu har laget slickat såren.
– Att förlora kvartsfinalen var inte kul men prestationen som vi genomförde med tio man och att alla nu har varit i spel betyder oerhört mycket för oss. Vi går stärkta ur detta täta matchande och kommer göra allt för att vi ska ta tre poäng mot Varbergs Bois, säger Hasse Eklund.

De tre första allsvenska matcherna har resulterat i en vinst, ett kryss och en förlust för FFF.
– Jag tycker att vi har kommit in i det allsvenska spelet på ett bra sätt och spelarna har skakat av sig matchrostigheten från corona-permitteringen väldigt snabbt. För oss gäller det att hitta rätt spänningsnivå då derbyn ofta präglas av mycket kamp och intensitet, säger FFF:s huvudtränare.

FFF har stor plusstatistik mot Varbergs Bois, som liksom FFF står på fyra poäng, och har inte förlorat mot laget sedan 2012. FFF har fina minnen från Påskbergsvallen, som nu går under namnet Varberg Energi Arena, men det är historia nu. På frågan om han märker på spelarna att det är mycket prestige inblandat i morgondagens match svarar Hasse Eklund:
– Jag tycker att spelarna har hållit fokus på rätt saker och inte förlorat på sina tankar på att det är derby och andra känslor inblandade. Vi vet om att gör vi rätt saker och följer matchplanen har vi goda chanser att ta tre poäng.

Han vet vad han vill se spelarna åstadkomma.
– Jag hoppas att spelarna hittar en bra mix i sitt passningsspel mellan bollinnehav och direkt spel mot Varbergs Bois mål. Vi måste ha en bra rörelse inom laget och bättre passningsspel än i de tidigare matcherna då Varbergs Bois är aggressiva i sitt presspel och inte kommer att ge oss en lugn speluppbyggnad, säger Hasse Eklund.

Läget i truppen är bra och endast Kwame Kizito, Tim Erlandsson och Mahmut Özen återfinns på skadelistan. Positivt är att John Björkengren är tillbaka i matchtruppen.

FFF har tagit ut följande spelare i 19-mannatruppen:
1. Johan Brattberg (mv)
2. Gabriel Johansson
4. Carl Johansson
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
9. Nsima Peter
10. Kalle Söderström
11. John Chibuike
12. Christoffer Carlsson
13. Marcus Mathisen
16. Viktor Noring (mv)
17. Edi Sylisufaj
18. Jacob Ericsson
20. Sander van Looy
22. John Björkengren
23. Lorik Ademi
25. Tobias Englund
28. Melker Nilsson
33. Tibor Brink Joza (K)

Avspark i Hallandsderbyt sker klockan 19.00 under måndagskvällen.