Imorgon kväll gäller det hemma på Falcon Alkoholfri Arena. Kvalfajt ett mellan Falkenbergs FF och Östersunds FK äger rum och mycket står på spel. FFF:s spelare är laddade till tusen.

– Varje match är viktig och så har det varit hela säsongen. Vi känner att vi är förberedda på bästa sätt och kan gå ut och njuta av den här matchen och inte känna någon press överhuvudtaget. Det är såklart laget från en högre division som har favoritskapet, säger Christoffer Andersson.
De är rejält taggade inför uppgiften.
– Vi känner internt att om vi fortsätter på samma linje som vi har gjort hela året och ställer de frågor som vi har gjort i det offensiva spelet samtidigt som vi är disciplinerade och bra defensivt så har vi en väldigt bra chans. Vi ska verkligen ge oss möjligheten imorgon,
Pressen ligger på dem med andra ord?
– Ja, det tycker jag. Det är klart att de har ett tryck från klubben, med ekonomin och allt sådant. Vi har en stabil organisation och är självklart sugna på att ta steget upp, det är inget snack om saken. Vi ska ge oss den möjligheten fullt ut, men de har kniven mot strupen.
Vad blir viktigt att tänka på i första matchen?
– Det är två gånger 90 minuter. Det viktiga är att vara fokuserad och vara i matchen hela tiden och inte göra tokiga grejer sista fem-tio minuterna som kan påverka dubbelmötet. Det är 180 minuter vi ska spela, så det gäller att vara disciplinerade hela vägen in. På hemmaplan vill vi givetvis ställa otroligt tuffa frågor till Östersund och sätta dem på prov.

ÖFK ställer upp med en 4-2-3-1-formation offensivt. Defensivt spelar de 5-4-1.
– De bygger upp spelet med en fyrbackslinje och två innermittfältare, varav den ena absolut kan gå med i offensiven ordentligt och den andra är mer playmaker. De har rätt mycket breddspel på högersidan och slår inlägg från det hållet och har mer attack på andra kanten. De har en Simon Kroon som vandrar ganska fritt.
På frågan vad vi ska se upp med i deras spel svarar huvudtränaren:
– De har en del spetsspelare. De har en forward som är djupledslöpande, de har en vänsterforward som är en attackhotande kontringsspelare och ett skickligt innermittfältspar. Men det har vi också. De ska se upp med många grejer hos oss också, det är främst det vi vill fokusera på. Vi är ett bra lag som gör bra saker och även ett lag från högre division kommer att ha det jobbigt att möta den typ av anfallsspel som vi bedriver.

Han är nöjd med den den sista, matchförberedande träningen.
– Killarna var väldigt fokuserade. Vi gjorde det vi brukar göra och förbereder oss på bästa sätt. Vi fortsätter med ungefär samma modell även om vi varierar en del. Det var god stämning och ett hungrigt gäng som var ute på planen, säger ”Chrisse”.
Har du någon uppmaning till publiken?
– Som alltid är vi otroligt glada över att många kommer hit och stöttar och sjunger på läktarna. Förhoppningsvis kommer det mycket folk och förhoppningsvis kan vi leverera en väldigt bra och underhållande fajt.

Tim Erlandsson och Carl Martinsson är korsbandsskadade sedan tidigare. I övrigt är alla spelare fit for fight.

Följande spelare är uttagna i kvaltruppen:
1. Axel Ekroth
2. Gabriel Johansson
4. Tim Stålheden
5. Adam Eriksson
7. Sewen Emilov
8. Tobias Karlsson
9. Oliver Hintsa
10. Robin Hofsö
11. Wilhelm Ärlig
12. Christoffer Carlsson
13. Umar Bala Muhammed
16. Nadeem Omar
17. Lucas Sibelius
18. Linus Borgström
20. Linus Dahl
24. Taylor Silverholt
28. Melker Nilsson
30. Godwin Aguda
88. Oskar Christiansson

Säkra din biljett i god tid! Tillsammans för Falkenberg – nu kör vi!