Laholms FK
Falkenbergs FF har lagt det oavgjorda derbyt bakom sig och det är fullt fokus på morgondagens bortamatch mot Lunds BK, som hittills har skrapat ihop 14 poäng.

– Det är en match som vi gärna vill ha tre poäng i. Vi har förberett laget på bästa sätt. Vi har haft lite stök i veckan med några skador och någon sjukdom, men vi hade en bra träning idag och är laddade för match. Alla är påkopplade. Vi har en elva som ser stark ut och en bänk som är redo, säger Christoffer Andersson.
Tim Stålheden är avstängd. Men vilka är då skadorna? Jo, Kwame Kizito fick en bristning i baksida lår i veckan och även Tobias Karlsson dras med problem med baksida lår.
– Båda är ”out”. Och Oskar Christiansson spelar med Ullared imorgon. ”Stoffe” Carlsson är tillbaka och redo igen.

Lunds BK, som har ex-FFF:aren Erik Zetterberg i truppen, återfinns på elfte plats i tabellen.
– Det är ett bollskickligt lag med bollskickliga innermittfältare i André Kamp och Eddie Tran, som båda har erfarenhet från högre serier. Lund vill spela fotboll och är bra i omställningarna. De har en högersida som är offensiv och de kommer till många inlägg från den sidan. De har ytterforwarden Rasmus Wendt, med sex mål i bagaget, och wingbacken Dennis Olofsson som har varit i Landskrona BoIS innan. De har släppt in lite för många mål för att kunna vara med högre upp i tabellen. De har haft prestationer som varit bra och sådana som har varit mindre bra, säger ”Chrisse”.

Detta är näst sista matchen innan uppehållet. FFF vill avsluta våren snyggt och spela ihop så många poäng som möjligt.
– Det är klart att vi vill vinna våra matcher. Vi känner att våra prestationer har varit bra under långa stunder i de sista sex-sju matcherna. Jag hade såklart gärna sett att något av kryssen på hemmaplan hade blivit en seger istället. Nu vill vi vinna.
Rent statistiskt sett ligger FFF väldigt bra till.
– Vi kollar på statistiken och gällande expected goals, antal målchanser och duellspel ligger vi bra till sett till alla division 1-lag i norra och södra serien. Siffrorna motsvarar ett topplags, men vi är inte där än. Men vi har tålamod i det vi gör och blir bättre för varje vecka, säger huvudtränaren och fortsätter:

– Vi har fått driva spelet i många matcher, det har gjort oss gott och gjort oss bättre offensivt. Med facit i hand hade vi kanske lite för många tuffa matcher på försäsongen. Vi hade behövt jobba lite mer med vårt eget spel, vilket vi kanske inte fick med så pass tufft motstånd. Men vi har tagit steg och hoppas att det ska leda till fler poäng framöver.
Att YWP rullar storbuss till matchen tycker han om.
– Vi ser fram emot stöttningen och den är vi tacksamma för. Det känns alltid så mycket bättre på en bortaarena när folk kommer dit och stöttar föreningen. Det är fantastiskt, säger Christoffer Andersson.
Han har en uppmaning till supportrarna:
– Det gäller för både spelare och supportrar att dricka mycket i värmen. Ha shorts på och ta med solbrillorna!

Truppen som ska bärga segern:
1. Tim Erlandsson
2. Gabriel Johansson
5. Adam Eriksson
7. Sewen Emilov
9. Oliver Hintsa
10. Robin Hofsö
11. Wilhelm Ärlig
12. Christoffer Carlsson
13. Umar Bala Muhammed
15. Rasmus Fridolf
16. Nadeem Omar
17. Lucas Sibelius
18. Linus Borgström
20. Linus Dahl
28. Melker Nilsson
30. Godwin Aguda
33. Melker Larsson
99. Elliot Hintsa

Lördagsmatchen startar klockan 13.00 på Klostergårdens IP i studentstaden! Det finns fortfarande platser kvar i YWP:s storbuss till matchen.