Getinge IF
Ett revanschsuget Falkenbergs FF går imorgon för tredje raka hemmasegern när Oskarshamns AIK kommer på besök till Falcon Alkoholfri Arena.

Han tycker att FFF ser klart bättre ut i spelet jämfört med i februari.
– Vi är bättre i spelet fram tills offensivt straffområde. Vi ser nu mer ut som ett lag som kan ta oss framåt. Det sista har saknats, och det har mycket med självförtroende och tron på att lyckas att göra. När vi får ett skottläge tänker vi lätt för mycket innan vi avslutar eller tänker på att sätta någon annan i bättre läge. Vi behöver bli mer beslutsamma och ha större tro, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Förmågan att ta avslut på ren intuition har saknats. Men vi har ändå skapat tillräckligt med målchanser för att vinna matcherna. Sen har motståndarna inte behövt göra så mycket för att få in sitt första mål och ofta satt sin första chans. Då har det blivit uppförsbacke. Vi tar med oss att vi har kommit en bit på vägen, men det är självklart surt att förlora. Vi har en målsättning om att ta oss framåt steg för steg och vi har tagit flera steg. Vi ska fortsätta vara bra på att komma till chanser och sen ska vi absoluta sätta dit dem. Det är motigare i perioder och man känner att det är orättvist. Då gäller det att jobba ännu hårdare och fortsätta skapa lägen. Rätt som det är kommer självförtroendet och tron. Vi behöver göra de enkla sakerna rätt.

Han har bra koll på Oskarshamn, som FFF slog med 4-0 under försäsongen.
– De har fått in en del spelare sen vi mötte dem. De har en del spets i sitt lag. De spelare som kommit in har stärkt laget. De har inte haft den framgång som de hade förra året ännu men är på väg uppåt i sina prestationer. Det kommer bli en tuff match. De kommer vilja ta steg uppåt i tabellen och det vill vi också. Vi ska fortsätta på samma spår utifrån hur spelet sett ut och vill bli effektivare både offensivt och defensivt.

Motståndarnas mest välmeriterade spelare är Måns Söderqvist.
– Måns har spelat på en högre nivå och är bra. Zakaria Sawo till vänster känns ännu farligare offensivt. Och nye Joel Stevens är rapp och tvåfotad. Filip Jägerbrink har varit en av söderettans bästa spelare. Han är duktig i sitt passningsspel. Anton Agebjörn har långa, fina inkast, så de har saker som vi ska se upp med. Men främst ska vi fokusera på oss själva.
Han ser fram emot att få komma tillbaka till Falcon Alkoholfri Arena efter att ha spelat på bortaplan i fyra av de sex första matcherna.
– Vi trivs på gräs och på arenan. Det känns skönt att det är en hemmamatch. Grabbarna är laddade och förberedda på bästa sätt. Det är bara ut och köra!

Umar Bala Muhammed är sjuk och inte med imorgon. Oliver Hintsa drog på sig en lårskada mot Lindome, men det ser bättre ut än befarat och FFF hoppas att han ska kunna spela redan mot Qviding nästa helg. Detsamma gäller Lucas Sibelius, som dras med en stukad fotled. Dessvärre har mittfältskollegan Carl Martinsson ådragit sig en korsbandsskada och missar resten av säsongen.
– Det är jättetråkigt med sådana skador. Vi beklagar för Carls skull och hoppas att han håller huvudet högt och får en bra rehab, säger Christoffer Andersson.
Tobias Karlsson och Melker Nilsson är tillbaka efter sjukdom respektive småskada.

Dessa spelare är uttagna i matchtruppen:

1. Tim Erlandsson
2. Gabriel Johansson
3. Kwame Kizito
4. Tim Stålheden
5. Adam Eriksson
8. Tobias Karlsson
10. Robin Hofsö
11. Wilhelm Ärlig
12. Christoffer Carlsson
15. Rasmus Fridolf
16. Nadeem Omar
18. Linus Borgström
20. Linus Dahl
28. Melker Nilsson
30. Godwin Aguda
33. Melker Larsson
88. Oskar Christiansson
99. Elliot Hintsa

Kickoff sker klockan 16.00 på FAA. Slut upp och sjung fram FFF till tre viktiga poäng!

Foto: Lollo Skagerfält