Norrby IF
Falkenbergs FF fick under fredagen äntligen komma ut på Falcon Alkoholfri Arena och träna på mattan. Imorgon drar det igång på allvar hemma mot Torns IF och FFF:s spelare och ledare kunde inte vara mer laddade.

– Vi känner ett sug så in i bomben! Det har varit en lång försäsong. Det har inte varit något som har varit annorlunda. Förra året hade vi cupen som gav en extra krydda. I år har det inte varit någonting sådant. Vi har kört vecka ut och vecka in. Det har varit bra matcher mot tufft motstånd och enklare motstånd. Vi har jobbat med att utveckla laget vilket vi har gjort. Vi har nött saker men de senaste två-tre veckorna tror jag att alla har känt att vi redo att kicka igång säsongen. Nu är vi där och det känns jätteskönt, säger Christoffer Andersson.
Edvin Christiansson, William Borgryd och Tim Erlandsson är inte tillgängliga. Men annars är alla spelare uttagningsbara.
– Edvin och William har småskavanker, annars är alla utom Tim tillgängliga i truppen vilket också är skönt efter en lite stökig vecka förra veckan. Vi har tränat på gräs hela veckan och förberett oss utifrån en gräspremiär imorgon som vi ser fram emot. Vi körde lite på A-plan idag och mattan såg bra ut. Den höll bra på alla sätt, säger ”Chrisse”.

Adam Eriksson och Wilhelm Ärlig har haft lite känningar men är fit for fight.
– Adam testade idag och det kändes bra. Det är skönt att han är på banan. ”Wille” har tränat alla pass denna vecka. Det är en spelare som kan göra det oväntade, så vi hoppas att han är på hugget imorgon. Vi hoppas att smågrejerna inte ska vara något som påverkar överhuvudtaget. När man går ut på plan är man så sugen på att spela match, så det kommer inte att finnas i tankarna alls, menar huvudtränaren.

Han har bra koll på Torns IF, som slutade tia i division 1 södra ifjol.
– Som alla lag i ettan är det ett kompakt och välorganiserat lag. Sen är det alltid lite nytt folk som kommer in. De har några tyngre pjäser, en på mittfältet och en forward. Utmaningen blir att det är vi som ska driva tempot i matchen. Vi ska se till att få matchen dit vi vill genom att vara mycket på deras planhalva. Vi ska jobba mycket med återerövring och bita oss fast och skapa målchanser utifrån de sett vi vill skapa målchanser på. Vi vill ha en god balans i laget och se till så att vi har kontroll på matchen.
Så det är ingen risk för premiärnerver?
– Jag tycker att vi har kommit så långt så att vi har en trygghet i laget och ett självförtroende och en säkerhet i hur vi agerar i olika situationer offensivt och defensivt. Då tror jag att premiärnerverna, som alltid ska finnas där lite, är lagom starka och bara omvandlas till adrenalin och koncentration. Det är viktigt att veta att det är en match av 30.
Han vittnar om bra konkurrens i truppen.
– Vi har tagit ut en startelva och ett gäng på bänken som kan komma in och avgöra matchen. Jag känner att många vid sidan av står och bankar på dörren, vilket är skönt. Fler och fler är verkligen där och har lärt sig helheten på ett bättre sätt, vilket gör att vi har massor av alternativ. Det känns skönt inför premiären, säger Christoffer Andersson, som har utsett Tobias Helldén till årets lagkapten.

Premiärtruppen:

2 Gabriel Johansson
4 Tim Stålheden
5 Adam Eriksson
7 Sewen Emilov
8 Tobias Helldén
9 Oliver Hintsa
10 Leonardo Farah Shahin
11 Wilhelm Ärlig
12 Christoffer Carlsson
14 Remo Gotfredsen Grgic
16 Anton Andersson
17 Lucas Sibelius
18 Linus Borgström
28 Melker Nilsson
30 Godwin Aguda
31 Gustav Lillienberg
33 Melker Larsson
88 Oskar Christiansson

Matchen sparkas igång klockan 16.00 på Falcon Alkoholfri Arena under lördagen. Glöm inte att säkra din biljett!