Getinge IF
Han är Falkenbergs FF:s första nederländare. Hemsidan har tagit ett snack med FFF:s nya försvarsklippa Sander van Looy.

Vad tycker du om din första tid i Falkenberg?
– Det känns bra. Jag fick verkligen ett varmt välkomnande i början och nu lär killarna mig svenska ord, haha. Det är underbart att vara på planen för Falkenbergs FF varje dag.

Vad för ord har de lärt dig?
– Jag kan säga andra sidan. Jag skriker det mycket på planen nu. Och jag kan några vänliga ord som tjena, morgon och mycket bra.

Har du lärt killarna någon nederländska?
– Haha, de kan ett ord. Men det är ett svärord, så jag behöver lära dem några positiva ord också.

Hur har det blivit med den nederländska musik som du ville introducera?
– Jag tror att de flesta av killarna känner till några nederländska artister då våra DJ:s är ganska kända överallt. Men jag är nöjd med musiken som spelas i omklädningsrummet.

Vem är främst DJ i omklädningsrummet?
– John Chibuikes telefon är ansluten stor del av tiden och jag gillar när hans afrikanska musik är i gång.

Vi gick vidare från gruppspelet i Svenska cupen. Hur var det och hur var det för dig att få så stort förtroende direkt?
– Ja, det är härligt. När jag kom till Falkenberg sade jag direkt att jag vill skriva historia med klubben. Att vara i kvartsfinal är jättebra, men vi vill mer och jag tror på det! Och när det känns bra för dig i klubben och du har bra gemenskap med alla involverade så tror jag att man automatiskt spelar med självförtroende. Jag hoppas att jag kan bli viktig för klubben och att vi tillsammans kan göra en bra säsong.

Har du haft tid att utforska Falkenberg som stad?
– Ja, det har jag. Min familj har hälsat på mig också. Det var före corona, så jag är väldigt glad över att jag har fått visa dem saker i Falkenberg och klubben. De såg mig även i Svenska cupen, så det är kul att de har varit här. Jag måste dock säga att jag var ganska rädd för att gå till en svensk frisör för första gången, haha. Men killarna hjälpte mig med det också och det känns bra att bo i Falkenberg.

Varför var du rädd för att gå till en svensk frisör?
– Jag visste inte om han förstod min engelska så bra. Jag visade honom en bild, haha. Men han gjorde ett riktigt bra jobb och det är fint att jag kan hitta i Falkenberg själv nu.

Ser du några likheter med livsstilen i Nederländerna?
– Jag tycker att livsstilen är ganska lik den i Nederländerna. Den enda skillnaden är att svenska människor går utomhus mer, exempelvis för en promenad i naturen.

Du ska se Skrea Strand på sommaren! Har du varit på stranden?
– Jag hör det ofta. Jag har varit där och det ser väldigt bra ut. Jag längtar efter bra väder.

Vilka spelare i laget umgås du med utanför planen?
– Jag måste säga att alla i laget är väldigt vänliga och jag kommer bra överens med alla. Men mest tid spenderar jag med Matthew Garbett och Kwame Kizito. De är också nya så vi utforskar Falkenberg tillsammans. Jag bor i samma lägenhetshus som Calle Johansson och Tobias Karlsson, så de ser jag också mycket. Några av killarna spelar golf, så snart ska jag börja lära mig det också.

Hur är det att vara fotbollsspelare i dessa tider? Är det frustrerande att inte få spela matcher?
– Ja, det är verkligen frustrerande. Träningarna är bra och vi är alla fokuserade, men som fotbollsspelare vill du alltid spela matcher och visa sakerna vi lärt oss som lag. Jag hoppas att vi kommer att få spela matcher och visa upp oss för Falkenbergs fans snart.

Kanske extra frustrerande för dig eftersom du inte spelade förra året på grund av skada? Du måste vara väldigt spelsugen?
– Ja, exakt. Starten var bra. Jag kände mig bra i matcherna, så man vill fortsätta så. Förhoppningsvis blir allt som vanligt igen så fort som möjligt.

Du har spelat en match i Eredivisie. Hur gärna skulle du vilja göra din allsvenska debut nu?
– Jag längtar efter det! Jag vill visa upp mig i allsvenskan. Vi gjorde det bra i cupen, men vi behöver fortsätta på samma vis. Jag är väldigt hungrig för mer.

Har du läst på mycket om de andra lagen i serien och kan säga vilken placering du hoppas att FFF kan hamna på?
– Jag känner till de stora lagen i ligan och vi har inte spelat så många matcher mot andra lag i ligan än, men som jag sade vill jag vara viktig för klubben och skapa historia tillsammans. Om vi fortsätter att jobba hårt är allting möjligt. Vi satsar så högt som möjligt och vill göra ett bättre år än förra året, säger nästan två meter långe Sander van Looy.

Foto: Lollo Skagerfält