Norrby IF
Det blev som väntat en tuff match mot topplaget BK Olympic. FFF hamnade i underläge men kom tillbaka under slutminuterna och kvitterade till 1-1 tack vare ett mål av Wilhelm Ärlig.

Det var en jämn matchinledning. Efter 17 minuter fick BK Olympic en straff efter en 50-50-situation. Specielle målskytten Filip Bohman klev framme men Tim Erlandsson chansade rätt och räddade. Retligt nog kunde dock Bohman peta in returen. FFF hade svårt att skapa klara målchanser i första halvlek. Wilhelm Ärlig hade dock ett bra skott som tippades till hörna i 42:a minuten. Närmare än så kom inte FFF under de första 45 minuterna.

I 63:e minuten fick Oliver Hintsa ett bra läge men sköt utanför. Minuten senare gjorde FFF ett trippelbyte. Sewen Emilov, Melker Larsson och Lucas Sibelius ersatte Adam Eriksson, Godwin Aguda och Linus Dahl. Ungtupparna bidrog med energi och FFF kämpade för att få till en kvittering. I 83:e minuten skulle den till slut komma. Lucas Sibelius frispelade Wilhelm Ärlig som kyligt sköt in 1-1! FFF låg på för att även få till ett segermål och bytte in Kwame Kizito i slutet. Men matchen mot obesegrade BK Olympic slutade 1-1.

Christoffer Andersson summerar insatsen:
– Vi mötte ett bra lag som var skickliga i många olika moment. De hade trygga spelare i backlinjen som satte bollar genom mittfältet och de hade skickliga forwards där framme. De ställde frågor till oss. De skapade inte jättemycket, men de fick en straff som satte dem i förarsätet. Det var lite oförsiktigt försvarsspel. Sen om det var innanför eller inte kan jag inte svara på. Man ska alltid vara försiktigare vid tacklingar kring straffområdeslinjen. Det påverkade givetvis matchen, säger huvudtränaren och fortsätter:
– Vi slet med att skapa målchanser. Vi hade lite instick och grejer som skulle kunna lett till bättre chanser. Det var så vi gjorde mål i slutändan. Det var en jättefin passning av Lucas och ett bra avslut av ”Wille”. Vi fick in lite energi i laget när Sewen, Melker och Lucas kom in. Det var en del som var trötta och vi behöver spelare som kan stämpla in när det är så här tätt mellan matcher.
FFF låg på för ett segermål på slutet.
– Kwame var nära att komma först på en frispark. Vi var närmare att göra 2-1 än dem. Sen hade de en kontring där Linus fick jaga ikapp bollen. Man märkte att det var ett topplag vi mötte.
Han är varken jättenöjd eller jättebesviken med en poäng.
– Jag tycker att det är okej med kryss då vi låg under och kom tillbaka. Jag har respekt för att vi mötte ett bra lag. Sen önskar jag att vi hade varit ännu bättre i spelet och skapat fler kvalificerade målchanser. Vi hade lite fler chanser än vad de hade, men inga solklara lägen som stack ut.
Han plussar extra för några spelare.
– Melker Nilsson var återigen bra i sitt spel och gjorde det bra. Adam var bra så länge han fixade det. ”Wille” visade i perioder att han gör väldigt bra saker. Det var viktigt för honom att han fick göra ett mål och fick utdelning.
Och Tim Erlandsson räddade en straff, men hade inte turen på sin sida.
– Filip Bohman har lagt dem där så Tim var påläst på det. Sen är det synd på returen. Straffskytten hade en fördel där med sitt försprång.
Nu gäller det att snabbt ladda om inför en riktig batalj mot Gais på söndag.
– Vi tränar imorgon och på lördag, men det kommer bli mycket fokus på återhämtning. Det handlar om att vara redo för söndag och göra en bra fajt, säger Christoffer Andersson.

Så startade FFF:

Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Melker Nilsson, Linus Dahl – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö.