Falkenbergs FF satsar inför framtiden och skriver kontrakt med en ung, lovande mittfältare. 19-årige Melker Nilsson lämnar Malmö FF för Falkenbergs FF.

Melker Nilsson är glad över att ha blivit klar för FFF. Han har skrivit på ett kontrakt över två och ett halvt år.
– Det känns jätteroligt att skriva på för FFF och att skriva på mitt första A-lagskontrakt. Det är en bra förening som jag tror att jag kommer att trivas väldigt bra i, säger han.
FFF:s sportchef Håkan Nilsson är nöjd med värvningen.
– Det är en lovande spelare med bra spelförståelse och passningsspel. Han är främst en defensiv innermittfältare. Vi är nöjda över att ha knutit Melker till oss, säger han.

Melker Nilsson själv beskriver sin spelartyp så här:
– Jag är en spelare som kan spela i båda riktningar och har en ganska bra teknik. Jag försöker alltid hitta smarta lösningar, säger han.
19-åringen har fått goda intryck av Falkenbergs FF.
– FFF känns som en klubb med en bra gemenskap och med en bra tränings- och matchmiljö för att utvecklas som fotbollsspelare, säger han.
Han vet inte så mycket om staden ännu, men ser fram emot att bekanta sig mer med Falkenberg.
– Den verkar vara en fin liten stad. Jag tror att jag kommer att trivas bra i staden.

Hans pappa Joakim gjorde 27 A-landskamper för Sverige på 80- och 90-talet, deltog i OS 1988, VM 1990 och i EM 1992, vann SM-guld med Malmö FF 1988 och var utlandsproffs i spanska Sporting de Gijón.
– Vissa säger att det finns likheter, men pappa var nog mer en dribbler och jag är mer en passningsspelare, säger Melker Nilsson.
Mittfältaren vill förädlas under Hasse Eklund och övriga FFF-ledares ledning.
– Jag vill utveckla alla mina sidor som fotbollsspelare och göra alla fotbollsaktioner med bättre kvalité och hastighet. Jag tror absolut att Hasse Eklund och tränarteamet kan hjälpa mig att utvecklas till en bättre fotbollsspelare, säger nyförvärvet.

Text och foto: Eric Nilsson