Ariana FC
Klockan 13.00 imorgon spelar FFF hemma mot Ängelholms FF i Ettan Södra. Nedan kan ni läsa på om morgondagens skånska motståndare.

Historia:
Ängelholms Fotbollsförening bildades den 9 januari 1976 genom en sammanslagning mellan Ängelholms IF och Skörpinge GIF. Klubbmärket blev Ängelholms kommunvapen med bokstäverna ÄFF ovanför och tröjorna fick färgen gul, likt föregångaren Skörpinge GIF. Man började på steg fyra i det svenska seriesystemet där man spenderade majoriteten av sin tid under 70- och 80-talet, innan man började klättra upp i seriesystemen under slutet av 90-talet. Under 2000-talet var man en stabil superettanklubb som nästan gick upp i allsvenskan 2011, där man föll i kvalspelet mot Syrianska FC. Totalt har ÄFF spelat tio säsonger i Sveriges näst högsta division.

Inbördes möten:
Ängelholm – FFF 0-2, Ettan Södra 2024
FFF – Ängelholm 3-0, Ettan Södra 2023
Ängelholm – FFF 0-3, Ettan Södra 2023
FFF – Ängelholm 1-0, träningsmatch 2023
Ängelholm – FFF 1-1, Ettan Södra 2022

Nyförvärv under sommaren
Melker Tågsjö, uppflyttad från P19-laget
Anton Thorsson, Jönköpings Södra
Anton Kinnander, Bentleigh Greens SC
Ludvig Carlius, FC Helsingör

Spelare som lämnat under sommaren:
Edward Larsson, klubb ej klar
Karl Gunnarsson, Västerås SK
Ännäss Al Hamlawi, Laholms FK (lån)

Mest mål för Ängelholm i Ettan Södra 2024:
1. André Gustafsson (10)
2. Leo Hedenberg (5)
3. Max Eriksson (4)

Mest assist för Ängelholm i Ettan Södra 2024:
1. Johan Gudmundsson (4)
2. Leo Hedenberg och Max Eriksson (2)
3. Adrian Colak, André Gustafsson, Filip Örnblom, Niklas Svensson, Philip Comnell och William Lindberg (1)

Senaste fem bortamatcherna:
Onsala – Ängelholm 1-1
Rosengård – Ängelholm 3-0
Tvååker – Ängelholm 0-1
Lund – Ängelholm 4-2
Torn – Ängelholm 4-1

Spelare som haft FFF-kopplingar:
Hampus Nilsson, 15 matcher i Ängelholm och 102 matcher i FFF
Patrik ”Lalle” Larsson, 74 matcher i Ängelholm och 214 matcher i FFF

Tränare:
Ängelholms tränare är den 39-årige, före detta landslagsbacken Andreas ”Granen” Granqvist. Granqvist kommer senast ifrån rollen som sportchef i Helsingborgs IF och gör denna säsong sin första som tränare. Under spelarkariären representerade han bland annat Wigan Athletic, Genoa, Krasnodar och Helsingborgs IF samt det svenska landslaget vid 88 tillfällen. År 2017 vann han Guldbollen.

Sammanställning: Emil Sahlin