Lilla Träslövs FF
Klockan 16.00 idag möter FFF Torslanda IK hemma på Falcon Alkoholfri Arena. Nedan kan ni läsa på om dagens motståndare från Göteborg.

Historia:
Torslanda Idrottsklubb bildades 1944 av Anders Tullock, Bengt Tullock och Erik Danielsson. Klubben spenderade sina första 40 år i lokala Göteborgsserier. År 1992 brann klubbhuset ner och laget åkte ur division 4. Nya klubbhuset invigdes 1994 och klubben vann division 5. Efter en sjätte plats 1995 vann de två serier i rad vilket innebar spel i Sveriges tredje högsta division. Efter en andraplats respektive tredjeplats de nästkommande åren, vann man serien år 2000 vilket innebar kvalspel mot IFK Malmö om en plats i superettan. IFK Malmö segrade med sammanlagt 5-1. Torslanda IK har sedan dess varit ett stabilt divison 2-lag med några sejourer i division 1.

Inbördes möten:
Torslanda – FFF 2-3, Ettan Södra 2024
FFF – Torslanda 5-0, träningsmatch 2024
FFF – Torslanda 3-0, träningsmatch 2009

Nyförvärv under sommaren
Joel Nöller, CD Estepona FS, målvakt
William Alder, Örgryte IS (lån), försvarare

Spelare som lämnat under sommaren:

Flest mål för Torslanda i Ettan Södra 2024:
1. Kim Dickson och Owen Parker-Price (5)
2. Oliver Ocampo (4)
3. Liam Andersson (3)

Flest assist för Torslanda i Ettan Södra 2024:
1. Hannes Davidsson (5)
2. Elliot Bäcklund (4)
3. Owen Parker-Price (3)

Spelare som har/haft FFF-kopplingar:
Zlatan Krizanovic, 16 mål på 112 matcher i FFF och 17 seriematcher för Torslanda.
Tobias Helldén, fostrad i Torslanda där han gjorde 45 seriematcher. Nionde flest matcher i FFF:s historia med 378 stycken.
Johan Claesson, 114 matcher för FFF och 18 seriematcher för Torslanda.
Isak Ekenhard, fostrad i FFF och 14 seriematcher för Torslanda.

Tränare:
Torslandas tränare är den 58-årige nyzeeländaren Declan Edge som är inne på sin femte säsong i Göteborgsklubben. Declan anses vara en av de bästa talangutvecklarna i hemlandet Nya Zeeland. Han har producerat över tio landslagspelare för Nya Zeeland, bland annat den före detta FFF-spelaren Matthew Garbett. Under spelarkarriären hann han bland annat med tio matcher för den klassiska engelska klubben Notts County samt 26 landskamper för Nya Zeeland. Sportchef är FFF-profilen Dan Keat, som hade en fin tid i Gulvitt 2013-2015.

Sammanställning: Emil Sahlin