Lilla Träslövs FF
Klockan 19.00 i övermorgon möter FFF Lunds BK på bortaplan. Nedan kan ni läsa på om motståndaren i fredagens toppmöte.

Historia:
Lunds Bollklubb grundades 1919 genom att två juniorer från lokalklubben Lunds GIF bildade en ny fotbollsklubb. Styrelsen och spelartruppen bestod då främst av de bästa juniorerna från Lunds GIF och IFK Lund. Man spelade sin första säsong i division 2, vilket då var Sveriges näst högsta division, år 1924. LBK har totalt spelat nio säsonger (senast 1994) i den näst högsta divisionen i Sverige men har aldrig nått Allsvenskan. Närmast var man 1950 där man endast var sex poäng från seriesegraren IFK Göteborg. Lunds BK, som oftast kallas ”Krubban”, har fostrat ett flertal talanger, exempelvis VM 1994-hjältarna Martin Dahlin och Roger Ljung.

Inbördes möten:
FFF 0-1 Lund 0-1, Ettan Södra 2024
Lund 1-1 FFF 1-1, träningsmatch 2024
FFF – Lund 2-0, Ettan Södra 2023
Lund – FFF 2-2, Ettan Södra 2023
FFF – Lund 5-0, Ettan Södra 2023

Nyförvärv under sommaren:

Spelare som lämnat under sommaren:

Flest mål för Lund i Ettan Södra 2024:
1. William Thellsson, 7 mål
2. Sebastian Tipura och Viktor Ekblom, 5 mål
3. Erik Persson och Linus Olsson, 3 mål

Flest assist för Lund i Ettan Södra 2024:
1. Sebastian Tipura, 5 assist
2. Samir Maarouf, 3 assist
3. Alexander Nilsson, André Kamp, Bozidar Velickovic, Dennis Olofsson, Eddie Tran, Erik Persson, Jakob Andersson och Lamin Sarr, 1 assist

Nuvarande och tidigare spelare med FFF-kopplingar:
Otto Martler, 111 seriematcher för Lund och 105 seriematcher för FFF.
Erik Zetterberg, fostrad i FFF med åtta seriematcher i den gulvita tröjan. Nu i Lund.
Erik Pärsson, 31 seriematcher för Lund och 56 seriematcher för FFF.
Noel Hansson, 76 seriematcher för Lund. Nu i FFF.

Tränare:
Jussi Kontinen är namnet på Lunds tränare. Han gör nu sin tredje säsong i Skåneklubben. 51-åringen hade tidigare ett uppdrag som assisterande tränare för Östersunds FK. Innan dess hade han tränarroller i IFK Göteborg, Huddinge IF, Värmdö IF, Boo FF och Tyresö IF. Han spelade under spelarkarriären för Hammarby IF i allsvenskan.

Sammanställning: Emil Sahlin