Norrby IF
Falkenbergs FF tog en viktig poäng borta mot tabelltvåan GIF Sundsvall under tisdagskvällen. Viktor Noring storspelade på NP3 Arena.

FFF fick en drömstart på matchen och chockade topplaget genom att ta ledningen redan i tionde minuten. En fin hörna från Samuel Adrian nickskarvades snyggt i mål av Linus Dahl. Därefter tog GIF Sundsvall över mer och mer och började skapa chanser. I tolfte minuten fick tonåringen Ludvig Nåvik ett bra läge men sköt högt över ribban. Tre minuter senare kom kvitteringen. Efter en tilltrasslad situation tryckte David Myrestam in bollen. I 38:e minuten fick Pontus Engblom ett jätteläge men då stod Viktor Noring i vägen. Två minuter senare nickade samme Engblom tätt utanför från nära håll. Och i 42:a minuten gjorde Viktor Noring en bra räddning på ett avslut från Daniel Stensson. Minuten senare stoppade Noring en framrusande Linus Hallenius. Returen landade hos Ludvig Nåvik, som tog i för kung och fosterland och krutade bollen över ribban. Halvleken avslutades med att Linus Hallenius fick ett friläge, men anfallaren träffade inte mål med sitt avslut. GIF Sundsvall radade upp lägen i slutminuterna men FFF lyckades ändå få med sig 1-1 in i pausvilan.

Tre minuter in i andra halvlek räddade Noring ett nytt skott från Hallenius. Nästan en kvart senare parerade Noring ännu en gång när Hallenius hållit sig framme. Det var ”Giffarna” som tryckte på, men med 14 minuter kvar av ordinarie tid stack FFF emellan med en målchans. Adam Bergmark Wiberg fick ett läge i straffområdet, men sköt utanför. I 83:e minuten nådde inhopparen Paya Pichkah högst på ett inlägg, men Noring räddade nicken utan bekymmer. Hemmalagets skyttekung Linus Hallenius skulle komma att få en chans till. I 89:e minuten fick han ett friläge efter slarv i FFF-försvaret, men Noring räddade strikerns lobbförsök. I slutminuterna genomförde FFF sitt första och enda byte i matchen. Christoffer Carlsson ersatte målskytten Linus Dahl. FFF höll ut och bärgade en viktig poäng, trots dominans från hemmalaget. GIF Sundsvall vann skottstatistiken med 21-6.

– Såklart lite blandade känslor efter matchen då vi är i stort behov av trepoängare. Men utifrån var vi befinner oss, vilka vi mötte och hur matchen utvecklades så är jag nöjd över att vi fick en poäng med oss. Vi gjorde en mycket bra arbetsinsats och jobbade stenhårt matchen igenom. Sundsvall valde att spela ganska rakt och direkt på sina forwards, vilket vi hade en del problem med, framförallt i första halvlek, säger huvudtränaren Tobias Tuvesson och fortsätter:
– Vi hamnade lite högt med backlinjen vilket gav dem mycket ytor att spela på. I första halvlek tycker jag att vi borde kunnat driva matchen ännu hårdare i vårt passningsspel och tagit oss fram med lite mer kontroll. I andra halvlek valde vi att ligga lite lägre för att ta bort ytan bakom vår backlinje. Tyvärr blev vi för låga ju längre matchen gick, samtidigt som Sundsvall gjorde det bra och tryckte ner oss. Jag tycker att vi visade en hög moral och jobbade jäkligt hårt ända in i slutet. Viktor gjorde det riktigt bra i målet och räddade oss ett antal gånger och sen hade vi för en gångs skull lite marginaler på vår sida. Med tanke på att våra konkurrenter tappade poäng denna omgång så hoppas jag att denna poäng kommer vara värdefull.

Så startade FFF:
Viktor Noring – Melker Nilsson, Axel Norén, Ludvig Öhman, Tobias Karlsson, Tobias Englund – Anton Wede, Linus Dahl, Samuel Adrian – Adam Bergmark Wiberg, Oliver Hintsa.

Foto: Lollo Skagerfält